Tiden narmar sig....

.....till hemresan.

Ok, jag skall da beratta om hur det gick till forra veckan. Maste ju forklara om vad det var for slags vecka egentligen.
"The volunteer week" som vi kallar det var nat som vi har planerat sedan vi var i Spała. Veckan var till for att gora lite promotion for EVS och volontararbete, mer eller mindre for att rekrytera folk till att bli volontarer helt enkelt...

Forra Mandagen sa borjade allting med dessa aktiviteter pa Manufaktura. Jag hade varldens problem med att hitta till stallet som vi skulle halla till. jag hade ingen mobil heller eftersom den hade flugit tillbaka till sverige. Sa jag var tvungen att ga till informationen och fraga. Tillslut hittade jag allihop dar de holl sig gomda. Vi skulle alltsa sitta vid ett bord, full av broschyrer och sma skyltar med europeiska lander. Till vanster om bordet stod en vit boarder, och pa bordet var en dator och en projektor - som var till for att visa alla bilder vi tog eftersom under hela dagen. Mitt pass den dagen borjade tolv och slutade fyra.
Sa. Vi tog papper, gick omkring runt i shoppingcentret och utsag vara offer.... Vi attackerade dem, manga var intresserade, vissa sag bara chockerade ut och gick med pa vadsomhelst. Andra tog till flykten.
De offer som vi lyckades overtala foljde med oss till bordet, dar vi pratade om vart projekt, hur det ar att vara volontar, fragade dem vilket land de skulle vilja aka till om de skulle vilja bli volontar . Sa de valde en liten skylt med ett land pa och vi bad dem sta en bit bortanfor bordet, med oss runtom och vi tog ett kort. Som vi senare skulle visa i Cytryna bion dar vart volontarparty skulle halla till pa torsdagen.
sa dar holl vi pa i flera timmar. Under vart pass sa blev det manga kort tagna, men nar klockan narmade sig fyra sa markte man att folk sa nej oftare - antagligen for att de inte hade tid. Och som vi fick veta senare sa gick det inte sa bra for gruppen som skulle ta over efter oss. De sa att de inte fick manga kort tagna - sa de maste ha haft valdigt trakigt...
Men roligast maste det ha varit for gruppen innan min, for under morgonen sa hade radion och en tv-kanal varit dar och intervjuat.

Pa Tisdagen sa skyndade jag mig hem till Gosias stalle. Hon och nagra medlemmar ur eco klubben skulle ha en workshop pa skolan som ligger alldeles bredvid Gosias lagenhet. Gosia ville att jag och Clement skulle folja med sa vi kunde gora lite mer promotion for EVS. Sa efter deras ekologiska workshop sa skulle vi snacka om evs, och volontararbete - igen.
Vi skulle ha en lite djupare redogorelse om vad som hander, hur man kan ansoka, varfor man borde bli volontar, hur allt gar till, vad gor organisationerna for en, vad betyder mentor, tutor. Osv...
Gick val bra, behovde bara snacka i 20 minuter - latt som en platt.
Efterat sa bjods det pa kaffe hos Gosia igen. Vem sager nej till kaffe.

Onsdagen var lite jobbig. Var tvungen att vakna innan kl 6 eftersom Gosia sa att jag kunde vara guide at workshopgruppen. De skulle aka till en av mina skolor, och behovde en guide. Suck.
Sa jag var tvungen att stanna under deras tva timmar medan de jobbade. Jag var tvungen att sitta dar och gaspa och le falskt. Sa ett par ord da o da.
De skulle babbla om Evs, de gjorde mer aktiviteter, forsokte pranta in i deras skallar hur det ar att vara volontar, och vad man borde tanka pa och bla ha bla ha.
Herregud vad trott jag var den dagen. Trodde att jag skulle fa lite somn nar jag kom hem men icke. Man har ju femtielva saker att gora. Om man inte maste stada eller diska, sa ar det ta mig tusan alltid nat annat man maste gora.

(Aaaaah, maste pa toa men kontorets toalett har gatt i baklas, ingen kan fa upp laset!)

Under Torsdags formiddagen sa satt man pa en konferens i 100 ar.
Det pratades bara polska hela tiden, jag forstod inte mycket men poangen var om (saklart) evs, volontarer, gamla volontararbeten, ferso organisationen, osv.
Under konferensen sa skulle vardera kindergarden och bibliotek dar de andra volontarerna jobbar prata om hur de gamla volontarerna jobbade och vad de nya har gjort under sin tid, vad de har bidragit med. Sa det blev en hel del power point redovisningar.
Mellan varje presentation sa blev det uppvisning av barn fran varje dagis, de dansade, sjong och spelade teater(jatteduktiga)
Nanting som var roligast att se var nar Marit skulle dansa med sin dagisgrupp, herregud, alla holl ju pa att garva ihjal sig! Men vi skrattade med henne, inte at henne. (tror hon ja, mwaha)
Fikapauser blev det manga ggr, och herregud vad kakor! Inte var det 7 sorterskakor inte, nej det var nog 30 olika kakor!
Sedan sa ville de fa upp oss volontarer och vi skulle presentera oss och saga var vi kommer infran och vad vi gor har i polen, vad vi jobbar med. Inte fan kan jag saga allt det dar pa polska sa jag sa bara, pa polska, jag heter nathalie och jag talar inte polska. Och jag vet att de inte skrattade at mig, de skrattade Med mig.... ;)haha

Efter denna langa konferens som bara var onodig sa skulle det bjudas pa middag hemma i den andra volontar lagenheten. Det var Milicia som hade varit framme och bakat och gjort allt mojligt.
Innan vi kom till deras lagenhet gjorde vi en liten shopping runda.

Vi hittade ingen korg.....Ingen hade en zlotty till en vagn heller... haha

Forst skulle vi smaka nan slags grot, som smakade toapapper, sedan skulle vi ta en klunk vin. Och det skulle ga runt, och vi alla skulle sta upp och titta pa varandra. Knepig sed tycker jag men hon sa att det ar det forsta man skulle gora, for den dagen ar hennes familjs "nanting nanting" dag, infor jul. De ater alltid den dar maten pa den dagen varje ar, sa har det varit i nagra hundra ar eller vad det var.
Sa efter det sa dukades det fram ett stort stort brod som hon hade bakat, det var jattegott, och pa det sa skulle vi ha allt mojligt pa. Men det var jattegott, faktiskt.
Efterat bjod hon pa en kaka som hon ocksa hade gjort, och herregud vilken underbar kaka. Den smakade som fudge med notkaka som botten. Ah den var skita god, men hon sa att den verkligen inte ar nyttig eftersom den bestar nastan av 70% socker. Och det forstar jag, den var himla sot.
Men jag skulle anda vilja ha receptet, men den ar familjens sa hon...
Vi var dar ett par timmar, och under tiden sa kom Angelique. En tysk volontar som jag milicia och marit traffade under var arrival training i warsawa. Hon kom for att stanna ett par dagar, hon skulle sova i min lagenhet eftersom vi har en sang.

Japp, och sedan sa kom tiden da vi var tvugna att aka ivag till bion Cytryna(betyder citron och det fattade jag inte forran jag kom in dit och sag att det var citroner pa vaggarna vid baren och en stor citron hangande uppe i biosalens tak, sedan fick jag en seg aha-upplevelse...), dar partyt skulle borja.
Den borjade runt 19.00 och nar vi kom dit efter en tid(Angelique har ett daligt hjarta sa man maste ga langsamt for att hon ska orka med att ga) sa blev vi otroligt chockerade av ala manniskor! Herregud vad folk, jag och min grupp i promotion-gruppen hade verkligen lyckats bra!
Jao, forst sa minglade man och halsade pa alla man kande eller kande igen.
Sedan skulle vi volontarer in i biosalongen for att bli intervjuade av nagon med kamera. De sa att alla volontarer skulle bli intervjuade men de hann inte intervjua mig, puh!! Eftersom kl 20 skulle en film visas. Det var en fransk film som det ocksa pratades spanka, och liiite engelska da och da, men det var bara polsk subtitle. Det konstiga var att jag fattade nastan hela filmen. Blev sa forvanad over mig sjalv.
Men den var forvanande bra, och rolig. Jeeeez, vad jag skrattade mig igenom filmen! Pa svenska heter den "den spanska lagenheten"
Efter filmen sa var det en del presentationer igen. Ferso skulle annu en gang babbla igenom sin powerpoint redovisning, sedan skulle ahres och nicola snacka om sin bmx org, och vad de gor i sin skatepark.
Sedan var det nan trakig org som Stefania kommer ifran som skulle babbla en massa smorja, och jag holl [pa att somna 5 ggr eftersom jag hade stor stor somnbrist.
Nar det antligen var klart sa bjods det pa party. Under tiden sa spelades det upp en film ute i partyhallen, danskan den javeln hade gjort en film om de gamla volontarerna for att visa vad de gjorde under sin tid har, hon hade aven klippt in MIG, hon hade ju en dag varit med mig pa min workshop och recordat lite grann till en film.
Jag satt i soffan och gomde mig och hoppades att folk skulle vara mer intresserade av alla kakor och grejer som stod pa bordet....
Naja, Ahres satte igang sin skit DJ musik. Men jag maste saga att han ar en proffessionell Dj faktiskt, han vet verkligen hur man far manniskor till att dansa.
Jag shakade bara arselet ett par ganger, sedan gav jag upp for jag hade verkligen inte lust eller ork till nanting. Tyckte det var mkt trevligare att halvsova eller snacka med folk.
Anda sa skulle en eco klubb medlem vara irriterande trevlig och gnalla pa mig. "Om inte du dansar sa dansar inte jag" Jag sa bara var fick du luft ifran? Och forklarade att jag ar envisare an henne och om jag har bestamt mig for ngt sa finns inget att kunna andra pa det. Och att jag hellre vill att hon ska ha det roligt an att sitta ner nar hon anda har mer energi an jag.. Stackars flicka.


Va va, ser ni citronerna overallt?



Tva eco-members som antingen har fatt for mycket ol eller har for mycket energi....




"Happy as always"


The Germans


Dj Ahres och company

For mig tog denna fest slut ganska fort eftersom jag var sa himla less, och trott. Jag sag pa Angelique att hon var otroligt trott, och eftersom hon skulle stanna hos oss under tiden har i Łódż, sa fragade jag henne om hon ocksa ville hem. Sa vi tog halv tva bussen hemat. Tyvarr ar det hemskt elakt att saga det men det ar ganska enerverande ibland att ga med henne eftersom man maste ga sakta, plus att hon maste stanna och vila efter 100 meter. Det ar specellt enerverande nar man missar en tram eller maste vara nanstans vid en viss tidpunkt.
Naja.

Fredag var en hemskt trakig och sloig dag.
Man vaknade, at frukost med tyskarna, sloade sig fram till kl 2 for da skulle jag och marit som var i samma grupp vara pa Manufaktura igen... Men denna gang pa overvaningen, och denna gang skulle alla fran biblioteken och alla kindergarden sta for det "roliga".
Jag vet inte vad poangen var, eller varfor vi var tvugna att vara dar eftersom vi inte behovde gora nanting.
Men det var nan slags "roligt stalle for barnen som har trakigt pa manufaktura sa de kan komma hit och julpyssla med oss istallet" - stalle.
Som sagt, vi volontarer hade inget att gora. Eftersom det redan var sammanlagt 10 pers fran alla dagis och bibliotek dar som kunde ta hand om ungarna och pyssla o tjohejsan.
Sa, jag och resten satt i ett eget bord och gjorde julpyssel.
Jag gjorde en doskalle som onskade varlden en god jul, och tva julkulor som jag skrev natha ordsprak pa.
Allt hanger nu pa min dorr.  Mycket vackert.
Vi satt dar och pysslade och trakade till sex pa kvallen. Joanna kom forbi och led med oss ett tag, hon tog aven med en gammal mobil som hon hade lovat mig i tre dar att ge mig, sa nu har jag en polsk mobil igen sa folk kan na mig!Wee..

Pa Lordagen sa klev jag upp valdigt tidigt igen. Jag och Jana klev upp kl 6 eftersom vi skulle ivag med andra volontarerna och spela volleyboll kvart over sju. Łukasz kunde inte boka spelhallen senare, tyvarr.
Men det var jatteroligt till en borjan, jag kande att min rygg gjorde ondare och ondare, jag hade fatt lite granna ont i ryggen dagen innan. Maste ha legat konstigt eller nat. Jag och min rygg, den ar alltid till besvar.
Nagot otroligt irriterande under spelningen var att Vazha skulle vara sa gnallig pa alla hela tiden, "sta dar, och gor sa har, ga lite langre fram, ga lite langre bak". Han litade inte pa ngn heller, han kastade sig fram och tillbaka och tog bollen hela tiden, helt plotsligt kunde man se honom komma flygande fran ingenstans. J**a besserwisser.

Efterat akte jag direkt hem for att sova tva timmar. Rakade komma lite sent till organisations motet som startade kl 15.
Joanna pratade om saker som kommer att handa under nasta ar.
I januari eller februari ska vi till Spała igen och ha lite djupare traning om workshop och m.m.
I februari ska vi ha mid-term training, da far jag traffa alla som jag traffade i warsawa igen!
I april sa ska det bli nan slags youth exchange. men jag fattade inte riktigt det dar, vad det menas. Om vi ska leta efter ungdomar som vill hit eller vad.
Senare i april sa ar det jordens dag, och det ska som vanligt bli workshops, nanting med manufaktura, nan tavling mellan alla dagis och nanting i nan bio. Jag fattade inte allt...
I maj sa ska Fersos greenschool aga rum, nanting med morsdag workshops ocksa.
I juni sa ar det en konferens igen och det ar aven Fersos fodelsedag sa det skall bli party party.
Och i Juli sa ska vi ha varan Final party innan vi aker hem.
Hon namnde aven nagot om att om vi vill sa kan vi aka tillbaka hit till Polen i augusti for att gora nanting, nan following up.Vet inte riktigt vad som menas det heller.... For lite info om allt. Men vi far nog veta mer senare, nasta ar.
Efter denna info mote, sa skulle Joanna sitta ner med oss och ge oss pengar medans vi ger henne vara fakturor, och under tiden hon sitter med nagon skulle vi andra skriva en evaluation; betyder att vi ska svara ett par fragepapper. Hur vi trivs, vad har varit bra vad har varit daligt, kan nagot forbattras, vad tycker vi om detta, kan vi andra detta till det eller det, vad tycker du om det dar, osv. Mkt jobbigt.

Efter org motet sa bestamde vi oss for att dra till en pizzeria, alla var ju hungriga och hade inte atit nat, plus att vi hade pengar!! For en gangs skull;)
Vi gick till ett stalle, med underbara pizzor, som ocksa ar extremt billiga.
Jag, danskan, marit, Stefan och Angelique satt i ett bord och de andra i ett bord.
Vi kom in pa vardsliga problem och diskuterade sen sprak. Jag och Marit borjade skriva ner en konversation pa tyska och svenska, vi ville veta hur pass lika vara sprak ar. sa hon borjade skiva ngt pa tyska och jag skulle gissa vad det betydde, och svara pa svenska, och sedan fraga nat pa svenska och hon skulle gissa vad det betyder och svara pa tyska. Garvade ihjal oss..
Vi rakade sitta vid ett reserverat bord sa vi var tvungen att ga. Men vi bestamde oss for att dra till en reagge konsert som skulle befinna sig langt langt bort. Vi gick dit, det tog valdans tid. Och vi kom forsent till konserten, men det var ett efterparty sa vi tog intrade anda.
Tycker det var ett bra beslut eftersom jag har inte haft sa roligt pa lange som jag hade den kvallen!
Musiken som spelades ar inte musik for mina oron, men det ar musik som ar till for att dansas.
Men det var sa kul! Jag, Angelique, Marit, Stefan, danskan och frenchy satte oss vid ett bord. Och de hade jattebillig ol dar. (bara 5 zl for en stor ol!)
Och sedan dansade vi som tokar i tva timmar. jag lat ingen sitta ner och vila, drog upp dem pa dansgolvet hela tiden. Ingen vila har inte! Fast de kanske inte var trotta, de kanske bara var obekvama med att dansa..
Jag kande inte av min rygg under kvallen, men det gjorde jag nar jag kom hem!
Synd att jag inte hade nagra kort fran den dagen, for det var sa underbart trevligt.
Vi tog en nattbuss hem, nara inpa att vi missade den eftersom Clement satt och hade franska lektion med garderob manniskorna.
Nar vi kom hem sa somnade jag fort som fan.
Och nar jag vaknade sa hade Angelique redan akt hem. Jag visste inte om nar hon skulle aka hem eller nar sant, och jag hann inte saga adjo. Hmm, synd.
Men efter frukost sa skulle jag, Jana och Marit aka till Real och storhandla.
Vi skulle handla middag och handla grejer till kvallen eftersom vi skule ha en filmkvall hemma hos oss.
Middan bestod av ris och gronsaker, och efter maten blev det stadning och diskning och forberedelse infor kvallen. Vi skulle bjuda pa 5 kilo frukt doppat i choklad! Mums! Och te...
Nagra av folket kunde inte komma, de hade blivit sjuka.
Men Stefan, Vazha och Catherine kom iallafall.
Ingen hade nan trevlig film med sig sa vi letade igenom mina filmer, sa vi tittade forst pa The Lake House, som uppskattades. Blev bara sne pa Jana som gnallde over slutet.
Sedan tittade vi pa Identity, och den uppskattades mycket mer. Jag och grabbarna asflabbade nar tjejerna skrek till vid minsta lilla s.k "skrackscen". Herregud Identity ar inte ens en rysare, det ar en thriller...
Efter varje film hade vi stordiskussion. Mkt intressant. Jag var tvungen att upprepa vad filmerna gick ut pa for tjejerna forstod ingenting. Men de ar ju inte sa jatteduktiga pa engelska sa de kanske inte hangde med sa mycket.
Jana gnallde over slutet pa den sista filmen ocksa. Och jag sa till henne att alla filmer har antingen ett lyckligt slut eller ett hemskt slut, och du gnaller over bada. Man far bara acceptera att det bara finns tva slut.
Men det var en jattetrevlig filmkvall.

Dagen efter var inte lika rolig. Jag skulle egentligen ha varit pa poleski och hjalp Joanna och Jacek med sina workshops, men jag vaknade tidigare an vackarklockan for att ga pa toa. Och nar jag stallde mig upp sa knackte det till i ryggen. Jag kunde inte ens ga!! Varenda gang jag lade tyngd pa hogra benet sa holl jag pa att falla omkull eftersom jag verkligen inte kunde sta pa det benet pga att jag hade sa in i helvetes javla ont dar!
Ringde Joanna och forklarade och hon sa att hon forstod men att jag maste hitta nan annan som kan ga till Poleski och hjalpa till istallet for mig. Sa jag fragade Jana, snall som vanligt sa sa hon att det ar ok. Hon undrade om hon kunde hjalpa mig pa ngt satt men jag sa att jag bara behover vila a gar det over. Jag la mig pa golvet for att stracka ut ryggkotorna, trodde inte att jag kunde somna a dar obekvamt men det gjorde jag. vaknade nangang runt elva da jag horde marit smalla igen dorren for att ga till jobbet.
var hemma hela dan. Mot eftermiddagen sa var ryggen lite battre, jag ville garna ga till kontoret for att gora lite research till min nya workshop som ska borja nu pa torsdag men jag tankte att det ar battre att stanna hemma och vila sa mkt jag kan och inte overbelasta mig i onodan.
Sa jag satt hemma och jobbade med mina forberedningar. Gjorde faktiskt en hel del, kom pa en massa bra material for workshopen. Allt ar nastan helt klart nu. Det enda jag behover gora nu ar att hitta bilder pa ovardade och misshandlade djur som jag ska printa ut imorgon, och sedan printa ut lite texter som jag sedan skall klippa ut och anvanda i sma lekar.
Ska ha mote med Gosia nu pa onsdag angaende min nya workshop. Vi ska ga igenom allt, se om det funkar, vad som behovs goras mer, eller mindre, nanting att andra pa.

Idag sa var det en helt ok dag. Jag var i Poleski eftersom jag inte var dar igar, och att ingen kan komma dit idag. Och jag har ju anda ingen vettigare for mig sa visst kan jag vara dar. Pa grund av Łódż helvetiska trafik sa var jag 10 min forsenad men det gjorde inget, antar jag.
Forst hjalpte jag Jacek med att ordna en bunt med kalendrar till barnen. Sedan skulle jag hjalpa till ute i koket fran kl 9 till 14.
Jag gjorde nyttiga kakor till barnen, kokade te, serverade te och kakorna, stadade, diskade alla koppar och fat. Och sa gora allt om och om igen for varje grupp som kom dit.
Otroligt trakigt men jag har vart med om varre pa poleski.
Ja runt halv tre sa kom jag hit till kontoret. sa jag har suttit har och gjort en hel del research till arbetet, och suttit och skrivit allt det har.
Ska senare ga och handla mat pa biedronka och sedan hem och ata! Annu en dag jag inte har atit middag annu.
Sedan ska jag sova, for att sedan vakna upp till en ny och rolig dag.
Har sa himla mycket att gora imorrn sa jag blir sjuk!

Inte nog med det. Joanna fragade mig idag pa poleski om jag vill aka till Warsawa. Det ar nan organisation dar som vill fa dit nan volontar att intervjua, hur man trivs har i Polen, vad jag gor, vad ar bra eller daligt. Osv.
Visst kan jag aka dit. Organisationen betalar allting, plus att man kommer bli ganska uppassad eftersom man ar Vip medlem nar man kommer dit.
Ska fraga nan om de vill folja med, for inte vill jag aka till Warsawa sjalv inte!

Herregud, jag maste leta upp en toalett, blir snart tokig.
Puss och kram fran mig!

RSS 2.0