Redan forsta Advent

Inte tankt sa mycket pa att det ar advent och allt. Det var tyskarna som uppdaterade mig om detta imorse vid frukosten. . .
Vi tande ett varmeljus... :)
Men det ar otroligt att det redan ar forsta advent. Tiden gar verkligen fort !


Jahapp, sa vad har hant senast nu da?

I Torsdags sa var det avskedsfest for Kickan.
Det var lite jobbigt pa satt och vis. Kampade for att hon inte skulle misstanka nanting.

Avskedsmiddagen skulle borja kl 20.00 och vid den tiden satt bade hon och jag kvar har pa kontoret, hon trodde att det skulle vara ett mote har, eftersom jag sa att hon maste folja med pa ett mote under kvallen. Och jag satt och vantade pa svar fran Gosia eftersom jag inte visste exakt vart middagen skulle vara nanstans. Jag och Stefania kom overens om att overraskningen skulle vara i hennes, Nicolas och Ares lagenhet.
Adressen fick jag men jag visste verkligen inte hur man kom dit. Klockan hann bli runt nio nar Hanne antligen ringde och sa att man kan ta tram 7 och kliva av vid nastsista stationen.
Jag kliade mig i huvet och tankte att ja, vi far chansa. Drog Kickan till tramstoppet och vi fick vanta i en kvart pa sparvagnen.
Nar vi klev pa sa satt Gosia dar. Javla tur.
Kickan sa, "Jaha, sa du ska ocksa pa motet?"
Gosia tittade lite konfunderad pa henne, och forstod ingenting. Jag tittade menande pa henne. Gosia raddade situationen och sa att hon ska dit for att traffa sin pojkvan, sa. Snygg raddning.
Ja, tillslut kom vi till lagenheten och det vankades middag. Tyvarr var alla upptagna med nagot sa det blev ingen hejdundrande overraskning!  Men det blev trevligt anda. Jag lamnade Kickan till att chatta lite med folk eftersom jag skulle prata lite jobb med Gosia som vanligt. Plus att diskutera lite problem och sa.
Sedan bjods det pa pasta med nan slags tomatsas, ja det bor ju tva italienare dar bara sa ni vet;P
Efterratt var nan acklig vaniljpudding, smakar kartong tycker jag..
Kvallen gick ganska segt. jag blev bara trottare och trottare, till slut sa blev det valdigt sent.
Sa, vi alla samlades och rackte over present till Kick, som fick ett kuddfodral med en bild pa oss alla. Plus ett brev dar vi skrev lyckonskningar och allt mojligt pa vara egna sprak. Sa nu kommer hon fa ett jobb med att oversatta texterna, ja forutom mitt och danskans - de gar faktiskt att lasa. Men, hon har ju hela livet pa sig att forsta georgiska, polska och serbiska och tyska och franska och allt vad det var.
Men Kickan holl ett litet tal dar hon tackade och sa att det har varit tre minnesrika manader.

Klockan var mycket, Kickan tog farval av alla - det blev en massa kramar och lyckonskningar annu en gang.
Alla forutom de som bodde i lagenheten gick till nattbussen. Vi gick dit och stod och vantade. Tiden gick, och tiden gick annu mer. Tror vi stod dar nan timme eller nat, tills vi insag att busshelvetet aldrig kommer!!
Sa, jag och Kickan gick hem medans de andra foljde en liten bit pa vagen - de var ju tvugna att ta nan annan nattbuss. Vi alla bor ju helt utspritt runtom i Łódż. Marit och Jana har ju cyklar sa de behover inte tanka pa sparvagnar eller bussar.
Det tog ju sin lilla tid tills vi kom hem. Klockan var val runt tre eller nat.
Kickan gick och duschade och jag gick och la mig for att sova i tva timmar.
Vaknade och kande mig helt dod. Kickan stod fardig med packade vaskor och helt rod i ogonen - somnbrist.
Drack lite kaffe. Och skyndade oss till sparvagnen, vi hade inte behovt skynda oss - den ar ju alltid seg.
Akte till tagstationen runt 6. Satt och vantade i vantsalen ett bra tag, Kickan kunde inte sitta still. Tillslut blev det dags att ga till taget. K var orolig att det inte var ratt tag, men det var ju ocksa ett skal till att jag foljde med. Jag ville se till att det inte skulle bli nagot problem och om det skulle ha blivit nat sa skulle jag ha varit dar som stod och hjalp.
Tog farval. Vinkade som en galning och sedan drog jag fort som fan till trammen. Det var sa jadrarns kallt sa jag vill hem fort som fn. Akte hem, hoppades att allting skulle ga bra for svenskan. Var hemma i ca 40 min for att kaka frukost och tina upp fingrarna. Sedan bar det av till sparvagnen, igen... Suck, skulle at samma hall igen eftersom jag skulle till en skola och ha tva workshops. Holl pa att somna pa trammen flera ggr, och hade knappt koll pa vart jag befann mig och vart jag skulle kliva av.
Men, det gick bra. Jag gick omkring som en somngangare bara, men jag kunde prata och agera som en normal person anda.
Workshopen var som vanligt. Alla ar ju inte exakt samma, beror ju saklart pa eleverna.

Ok, pa kvallen sa var det staddags. Jag moblerade om i mitt rum, sa nu ser det mkt storre ut, eftersom jag slangde ut Kickans sang. Sorry girl. Men den ska sta i vardagsrummet, tyskarna tyckte att det var en bra ide. Sa finns det mer sittplatser och sa ser det nog lite mysigare ut om det ar fler mobler i rummet.
Stadade upp i rummet och fortsatte att stada i badrummet. For pa lordagen sa skulle det komma en massa massa folk eftersom det skulle bli german-dinnerparty.
Och det kom manga manga manniskor. 8 tyskar befann sig i lagenheten, tydligen hade de hittat tre tyska tjejer nanstans. Vet verkligen inte vad de heter eller var det kom ifran men de kom till middagen iaf.
Otroligt varmt var det hela kvallen, och jag var sa trott hela tiden. Men vi hade nagra undehallare hela tiden som holl mig vaken. Det blev salladsatnings tavling mellan Clement och den andra fransken Nicola.
Sedan sa var det krig med sopborstar och moppar och malarpenslar, de kastade vatten och ol pa varann. Jag skrek att de kan lugna ner sig eftersom det blir jag som maste stada upp skiten imorrn. Idag alltsa.
Satt och pratade mestadels med Gosia, hon var sjuk sa hon lag pa en madrass med en kudde ala Nath och vi pratade om hur hon hade det nar hon en gang i tiden var EVS volontar, och vad hon vill gora i framtiden. Tydligen sa vill hon forsoka gora nagot at framtiden i Polen. Sma droppar i taget, eftersom att vara feminist i detta land ar forskrackligt sa hon. T.om kvinnor ar emot det eftersom de bara trackar ner och verkligen inte lyssnar, elelr vill forsta. allt ska vara som det alltid har varit har. Men det borjar andra sig lite grann, berattade hon. For nagra ar sen sa var det skammigt for en man att se prydlig och ren ut, att bry sig om sitt utseende - manne gick omkring i skitiga klader och sag allmant ovardade ut. Men killar, och ja man tar mer och mer vara pa sitt utseende nufortiden.
Gosia berattade att nar hon var i Sthlm for nagra ar sen sa fick hon en chock nar hon sag en svensk man eftersom han sag sa prydlig och vardad ut! Haha
Intressant det dar.
Men klockan blev mycket. Hade garna tagit mer av den tyska maten eftersom den var jattegod, det var nan slags kalopslikande med nat pastaaktigt, och som dessert var det bakade applen med kanel och russin som fyllning - var inte lika fortjust i det.... Tyvarr fanns ingen mat kvar.
Sa, jag smog in i mitt rum och la mig. Ingen markte nat, hoppades jag.

I morse sa stannade tydligen nagra kvar. halsade Morrn morrn till en trott Milicia, Hanne, Clement och nan tysk tjej som jag fortfarande inte kommer ihag vad hon heter. De bjod pa frukost ocksa, vem tackar nej till det.
Resten av denna dag sa var jag pa rummet och skrev en hel del. Jag skrivit en ny lat igen - var langesen nu, men jag har val fatt tillbaka motivationen.
Och nu sa sitter jag pa kontoret och hoppas pa att Gosia ska skicka ett mejl eftersom jag maste veta nar aktiviteterna borjar imorrn pa Manufaktura.
Imorrn sa borjar forsta dagen pa Volontar veckan. Sa tva grupper ska dela upp tiden och vara pa manufaktura. Jag ar i den forsta gruppen, och vi ska forsoka prata med manniskor, informera om EVS och volontar arbete, forsoka fa dem att bli intresserade osv osv. Sedan ska vi ta ett foto pa dem, och om de vill sa kan vi volontarer vara med. Alla bilder ska senare visas upp pa Citrina nar festen ska hallas pa torsdag tror jag att det ar.

Pa tisdag sa har jag en kort kort workshop, dar jag o frenchy bara ska aka till en skola och prata mer om EVS och verkligen forklara hur allting gar till och hur de kan ansoka till att bli volontar och allt. Vad jag senare ska gora denna vecka vet jag inte. Som tur ar ar jag ledig fran mina vanliga workshops, sa nu har jag mer tid pa att forbereda dem. Jag maste fortfarande gora mer research om djurrattigheter och djurplageri och sant.
Ska ocksa bli intressant och se vad jag sjalv ska komma pa, plus sjalva amnet.

Ok. Nu har de ett mote har sa jag kan inte sitta har sa lange till tror jag.

Men god forsta advent, och jag hoppas alla mar bra och inte fryser ihjal sarskilt mycket. har i Polen har det blivit varmare, och snon ar helt forsvunnen. Hoppas att den inte kommer tillbaka heller for den delen...


Puss och Kram pa er, Saknar er och langtar otroligt mycket tills jag komme hem!

Kommentarer
Postat av: Kathleen

Saknar dig med stumpan!!

Inte långt kvar tills du kommer hem nu...puss

2008-12-01 @ 13:06:04
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Louise

Hej!Saknar dig med.William åxå som är jättegrinig nu när tänderna är påväg.Kolla din mejl sedan.

Puss

2008-12-01 @ 21:44:43
Postat av: Kicks

hej hej pa lilla dig:P jag hör att jag missade en toppen middag:( men men hmm...jag hoppas att du inte saknar mig aldelles för mycket:P kramen pöss

2008-12-04 @ 20:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0