GRATTIS Pa Fars Dag!

Vill gratta pappa pa din dag idag. Har inga pengar pa mobilen sa jag kan inte ringa eller ngt sant.
Men jag hoppas att du har fatt tarta och riktigt mycket gosaker att smaska pa under dagen=)

Kom pa att jag har en del saker som jag glomde att skriva ner i bloggen sist.

Forrforra onsdagen, samma dag som jag hade fullt upp med en massa workshops och stadning pa kontoret sa var det klubbmote pa kvallen.
Denna gang slapp jag som tur var delta sa mycket och halla foredrag som vanligt, for Gosia hade bjudit in en underlig man som skulle forklara om ekologisk mat for oss och andra klubmedlemmar.
Innan vi borjade med matlagningen sa predikade han om att man bara behover mat fran naturen, han pratade en massa skit om mcdonalds, det hade jag inget emot, men han klankade ner pa pepsi(!) och det gar inte riktigt hem enligt min mening. Men han fortsatte snacka en massa skit om att man tydligen ska vara vegetarian for att man maste be naturen och djuren om forlatelse om man dodar ett djur. Man far tillatelse men man maste be dem om forlatelse forst.
Men han havde ur sig en stor logn om att manniskan inte behover ata kott osv. Han var lite underlig och otroligt konstig men anda rolig pa samma gang.
Tillslut efter det langa talet om mat, natur, gudar och forlatelse sa ville han att alla skulle hjalpa till och laga mat. Jag slapp, for jag skulle leka fotograf med Gosias kamera.

Klubbmote pa kontoret





Har ar den mystiske mannen, valdigt kort man forresten, som forsoker visa oss sina matlagningskonster.


Hurtiga tyskar


Tokiga svenskar och en James Bond



Jag vill ocksa tala om hur pass konstig Łódż ar. Valdigt underlig stad ska ni veta, och jag som har observerat den en ganska lang tid nu har en del att tala om vad som forsiggar pa gatorna.

  • I Łódż kan du se folk ga omkring med olburkar mystiskt oppnade mitt pa dagen. De ar inte sarskilt diskreta, de gar och dricker pa gatorna eller pa tramstopperna.
  • Trafiken ar hemsk. Trafikljusen ar helkonstiga. De ar inte sarskilt synkroniserade ibland och du vet aldrig om du skall bli overkord eller fa leva en dag langre. Nar det blir gront for bilarna i en fil sa kan de anda inte kora, eftersom det ar gront for andra bilar som tydligen far aka forst. Sa det spelar ingen roll om de har gront eller ej, bilarna aker hur som helst. Och sparvagnarna kan aka hur som helst, fast jag bryr mig inte sarkilt eftersom jag inte ar en bilforare..
  • Visst ar landet religiost ma ni veta. Inte nog med att de gar i kyrkan och ber och skvatter lite skumt vatten over sina finnar, de springer fram och tillbaka pa sina kyrkogardar 60 % av sin tid pa dagen. Forstar inte hur de har tid och RAD???
    Du kan se forsaljningsstand precis overallt langst gatorna vid kyrkogardarna, dar stackars gummor eller tvingade tanaringar sitter under dagen och saljer blommor och miljoner gravljus i olika former och farger.
    Forstar inte hur de har rad med att kopa nya blommor och ljus till sina gravar vareviga dag.
    Men jag tror att det var nan som sa att om det har ngt med religion och katolik amnet att gora sa far de bidrag av staten. Helsjukt.
  • Nar du gar langst Łódz gator sa kan du bara nastan bli halvdov genom att hora det eviga klappetiklackandet.
    Nastan alla kvinnor gar omkring i hogklackat, och kjol. Spelar ingen roll hur kallt det ar, de ska anda ga omkring med bara ben med dessa klackar i olika hojder. Polen ar ju ett fattigt land och folket har inte sa mkt pengar, sa jag forstar inte i denna fraga heller hur de har rad att lagga ner sa mkt pengar pa mode. Fast, skor ar ganska billigt har sak ni veta, om vi jamfor med Sverige dvs.
  • Jag ska bara inte klaga pa landet, finns positiva saker ocksa. Men det ar ju en konstig sak tycker jag att polacker ar sadana hjalpsamma manniskor. De verkar bli glada over att fa hjalpa och visa nanting om man inte forstar, och de blir annu gladare om man forsoker prata polska med dem.
  • Hyreshusen har ar underliga, men de gor en glad. De byggnader som ar renoverade ar malade i sadana glada farger och monster. Ser verkligen inte stilfullt ut, istallet fargglatt och roligt.
  • Langst gatorna kan du se manga forsaljningsstand. De kan salja precis vad som helst for att overleva. Allt fran begagnat till splitter nya grejer. Egentligen ar det olagligt for dem att salja pa gator och i korsningar men poliserna ser genom fingrarna just for att de vet att dessa fattiga manniskor inte kan overleva pa andra satt.
  • Har observerat att det bara ar man som kor bussar, taxibilar och sparvagnar. Men igar sag jag for forsta gangen en kvinna kora en taxibil. Sag ocksa en kvinnlig vakt, en mkt bitchig kvinna om man ska vara arlig, dock sa var hon sakerhetsvakt pa en parfymaffar.
  • Om ni ngn gang besoker denna stad, forsok att se upptagen ut nar ni gar langst Piotrkowska. Annars blir ni attackerad av pappersmanniskorna. De springer efter er och tvingar er se pa nar de ater papper!!
    Nej da, haha :)
    Mellan 8-14 under dagen sa star de och delar ut flygblad och reklam. Otroligt irriterande, de riktigt trycker ner papper i handen som du anda bara lagger ner i vaskan och inte laser. Och nar du val har gatt genom hela gatan sa har du 5 kilo papper i vaskan...


Allihop

Och pa tal om konstig stad sa sag jag och kickan ngt roligt igar. Forst sa hade vi en liten fest hemma hos oss innan vi drog till biblioteka, en mysig pub, vi var bara dar ett par timmar innan jag blev sa himla trott. Maste ha berott pa att jag inte sov sa bra natten innan eftersom jag inte sov pa min extra madrass (tva dagar innan hade jag fatt en madrass som ligger over min obekvama fjadringsmadrass, sover mkt mkt battre med tva madrasser. Men dagen innan sa kom en van till Marit pa besok och behovde nat att sova pa. vem maste offra sig? Om inte min rygg!)
Naja, vi bestamde oss for att aka hem. Vi missade sjalvklart den forsta nattbussen, sag den fara ivag ett par meter framfor oss. Vi gick nan kilometer bara for att vi var sa patetiska och trodde att vi kunde GA ikapp den.... hmm.
Iallafall sa hann vi en bit och satte oss ner for att vanta pa den andre bussen som skulle komma om 25 minuter. Vi satt dar och fros, kissnodiga, arslerna halvt bortdomnade av kyla, trotta, forskylda, kickan hostandes sa jag kunde hora hennes stackars lungor dallra av skrack pga forskylning och cigarettrok, inte nog med det sa hade jag halsbranna. Usch och fy. Far alltid halsbranna nar jag inte har atit pa lange, eller inte atit tillrackligt.
I var roliga stund sa borjade jag skratta pga av att vi var sa, som jag namnde innan, patetiska.
Men, jag skrattade annu mer nar jag sag en annan manniska som var mkt mer patetisk.
Jag sag en man med mossa, vantar, vinterjacka, och kangor. Men inga byxor. Gick med rumpan helt bar, vinglandes forbi busstoppet. Sedan la han sig for att sova i busskuren en bit bort. Tva minuter senare kom en security bil, tre man med gula uniformer stallde sig i varsin matcho stallning innan de gick los pa den stackars byxlose mannen. De hjalpte han in i bilen och slirade darifran. Undrar vad som hande med den alkisen...

Imorrn ar jag ledig, i overmorgon ar jag ledig, dagen efter sa ska jag bara fixa nanting for klubben, tror jag ska skriva en liten artikel och ett slags reklamblad sa folk blir intresserade och vill bli rekryterade, eller nat...
Kanns skont att ha lite ledigt fran all denna workshop och tonaringstjosandet.
Imorrn kanske vi tre kvarvarande manniskor i lagenheten ska mala klart i vardagsrummet. Marit ar for narvarande i Krakow med Milicia, de halsar pa folk de kanner eller nat. Skont att slippa henne for ett tag, hon ar lite for mycket ibland. Och man stor sig mkt latt pa den manniskan. Ni skulle bara veta.
Som jag sakert har namnt, eller kanske inte, sa kommer mitt talamod att brista en dag och da ar det synd om den lilla flickan. Fast hon tror sig vara sa vuxen, sa vuxen...

Kanske ska ata kebab idag. Tror tyvarr att jag kommer fa halsbranna av det men jag far offra mig.

Puss o Kram pa er, och speciellt till lille far.

Kommentarer
Postat av: Kathleen

Förstår inte varför, men jag kände igen gubben!!! Kanske han är otroligt lik någon jag stött på genom åren...

Sitter på rast på skolan, vi har till uppgift att göra en powerpoint-presentation, ska bli myyycket intressant att fixa och trixa med. Tur man har Tomas!hehe



Puss och kram från mig!

2008-11-11 @ 10:22:48
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Angelica

Du ser, det är bra att vara vegetarian ;) Fast den där gubben verkade smått..konstig måste jag säga!



Haha, du skulle ha tagit kort på "naken Janne" när han vinglade förbi, hade verkligen varit en syn!



Ni verkar vara ett roligt gäng, ni såg så ut på gruppfotot längst nere i alla fall! Och lite proffsigt att du fick stå i mittpunkten av alla :)



ha det bra vännen! kramar

2008-11-13 @ 13:10:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0