Fredagskvall

Och har sitter jag pa kontoret och har lajbans.
Andra ar val ute och super som vanligt forutom jag och Kickan. Vi har det mkt roligare och lugnare har pa kontoret framfor datorerna. Jag satt inne pa fejsboken och kom pa att det var torsdag igar, hjarncellerna arbetade ett sekund till och utbrast  "ar det fredag idag??"
Kickan tittade bara konstigt pa mig.. och sa "eh, japp det ar det."
Sedan sprang hon ivag o kopte en chipspase. Har inte atit chips pa flera veckor, men vi tyckte att det ar dags med lite chips, det ar ju for herrans sa kallade namn Fredag!
Skulle ha haft polska lektion idag men lararen ar fortfarande sjuk. Ar inte glad direkt att hon ar sjuk men jag mar mkt battre av att slippa det. Tycker inte om spraket sa varst mkt....

I mandags hande nat otroligt knepigt men det slutade roligt iaf!
Jag stressade som vanligt till min workshop. Kom till skolan i tid, som tur var. Sprang och pustade ut i larar-rummet.
Satte mig ner for att forbereda lite granna. Da kom min kontaktperson dar och halsade glatt, dock sa fragade hon vad i helvete jag gor dar - eller nja, hon svor inte, bara jag som anvander mitt stora och never ending ordforrad ;)
Jag sa " Ehm ,jag har ju en workshop har idag kl 10. 00."
Hon rynkade pa pannan och gick och kollade bland nagra papper.
Hon kom tillbaka och sa att det var tankt att jag skulle ha haft en workshop men att hon och min tutor hade andrat planerna med den klassen. Eftersom det ar en klass som ocksa studerar franska, sa da ar det ju bast att Clement har den klassen istallet for mig.
Jaha, sa jag. Men da kom lararen till klassen forbi och la sig i diskussionen. Hon sa att jag kunde ha en workshop anda eftersom eleverna tycker det ar jattekul att ha volontarer dar. (Jag tror de snarare tycker det ar roligt pa grund av att de slipper en vanlig lektion)
Jovisst sa jag, varfor inte?
Sa jag foljde efter lararen och entrade klassrummet, gick till katedern, la mina grejer pa bordet, tittade upp med ett halv-akta leende och sag till min forskrackelse att jag kande igen ca 10 pers av klassen. Lararen kom emot mig och skulle precis borja presentera mig nar jag viskade till henne att jag ar ganska saker pa att jag har haft minst halften av dessa elever redan. Tillade att det inte ar sa roligt for dem att ha samma workshop med mig igen.
Oj ack och ve sa hon da, men log till mig och viskade att jag kunde ha nan annan slags workshop med dem.
Eleverna borjade prata lite smatt mellan sig sa jag och lararen hade lite tid till att diskutera sinsemellan.
Hon sa att nu ar det bast att vara lite kreativa och flexibla har! Detta ar bra traning om jag vill bli larare. (Um, nope det vill jag ej...)
Hon kom pa iden om att de kan ha en workshop med mig. Forst tyckte jag att, jammen vafan, det ar val tankt att det ar jag som ska informera och undervisa dem. Men sa kom jag pa att jag redan har haft en workshop med dem redan, och att nu sa ska vi bara leka. Hon sa, lat dem arbeta denna gang, sa kan vi bara sitta ner, med benen i kors och dricka te under tiden.. Det lat som en bra ide. ;) Haha
Sa jag sa da forst tjabba tjena halla igen, sa att det hade blivit ett missforstand men att jag anda vill arbeta med dem idag. "Jag trodde da att jag skulle ha en workshop idag, men nu sa far det bli sa att ni ska ha en workshop med mig istallet."
De tittade konstigt pa mig men sag anda sa nyfikna ut sa jag fortsatte att beratta: " Sa ni far komma pa vad som helst att presentera, det kan vara om polen tex. Ni kan ha ett quiz, fragesport, ja nagon aktivitet som ni ska framfora for mig eller involvera mig pa ngt satt"
Delade in dem 4 och 4.
De fick ca 12 minuter pa sig. jag o lararen gick runt och gav dem sma ideer och sa.
Efter 12 minuter var det Show time.
Forsta gruppen hade ett sport quiz, dar de skulle beskriva kanda polska sportsman. Jag sa att jag knappt kan nagra svenska sportsman men att jag skulle forsoka.
De beskrev forsta personen men jag hade ingen aning. Sa att det kanske skulle vara lattere om de gav mig tre alternativ sa jag atminstonde kunde gissa.
Pa grund av tidsbrist sa kunde de bara beskriva tva personer, och jag gissade ratt bada gangerna - men det var bara for att jag ar duktig pa att lasa manniskor. Kunde lasa av killen nar han namnde det ratta alternativet. Men jag fick applader iaf :) Hehe
Andra gruppen skulle beskriva olika rum som finns i ett hem. och jag skulle gissa vad det var. "Vad i helvete tankte jag(som vanligt), det ar val anda lite for enkelt" Men tji fick jag, det var plotsligt en spraklektion, de oversatte orden till polska och jag skulle upprepa det. Har redan glomt hur man uttalar orden - suck.
Tredje gruppen fragade mig bara vad jag visste om polska regissorer och skadespelare. "ingenting" svarade jag. De sag sa ledsna ut sa jag fortsatte: "Har sa svart att komma ihag och uttala polska namn sa det ar lite svart att namna nagot namn just nu..."  Iallafall sa berattade de att Izabella Scorupko ar polsk. Jag hojde med ogonbrynen och sa "Jasa, det visste jag inte! trodde hon var svensk eftersom hon har gjort filmer och modellarbete i mitt hemland"
De sa att na hon ar polsk och att de trodde att hon bodde har. Informerade dem utan att lata alltfor hard mot dem, att jag ar ganska saker pa att hon bor i USA just nu.
Iaf jag sa att vi har sa lite tid och att vi maste ga vidare till nasta grupp, som skulle spela upp en scen - och jag skulle gissa vad det var for kant ordsprak. Jag fattade absolut ingenting av deras lilla scen. De flamsade sa mkt.
Under tiden grabbarna "spelade" sa var det en annan kille som gjorde streck pa tavlan, med antydan till att det skule bli hanga gubbe.
Jag sa att pa grund av min stupiditet sa vill jag prova the hangman istallet. (Later ironiskt...?)
Gissade till slut ratt - det skulle vara A friend in need is a friend indeed.
Nasta grupp skulle lasa upp pastaenden om vad som ar typiskt polen.
Jag skulle valja fran tva pastaenden som ar det ratta om en poslk person eller landet overhuvudtaget, t.ex:
Vad valjer man i polen, betyg eller jobb? Jag gissade pa skolbetyg, och det var ratt. Trodde jag inte. For jag hade inte fattat reglerna annu, trodde de fragade ut mig vad jag tycker ar bast att valja i allmanhet. (Ville peppa dem lite!)
Sedan borjade jag forsta..(De ar sa daliga pa engelska..) ett till exempel; Vad vill man studera for att fa ett jobb latt i polen; medicin eller ekonomi? Trodde helt klart att det skulle vara medecin, men kom pa i samma sekund att de har jattedaliga lakar forhallanden har, iaf ar sjukhussytemet kasst. Klart hade jag fel denna gang, alla i polen studerar ekonomi. (Men de verkar inte fatta att alla kommer inte att fa ett jobb inom ekonomi om alla ska utbilda sig inom det) men vad vet jag.
Till slut sa var tiden slut, gick fort det dar. Jag tackade dem och sa "I'll be back"

I tisdags hade jag en workshop som vanligt, och direkt efter skulle jag ta mig till Poleski, denna gang hjalpa Jacek med att forbereda infor workshops med larare. jag skulle stalla fram stolar, plocka upp grejer, duka fram fika, stada, bara saker, ordna ditt o datt, satta ihop parmar, klistra fast reklam blad pa allt mojligt. Ja, alla dessa grejer skulle jag gora mellan varje workshop han hade med lararna. Jag var dar fran halv 2 till 6 pa kvallen. Ni anar inte hur slut jag var pa kvallen. Men de bjod pa middag iallafall! Fick nat vegetariskt men det var atbart. ;)

I onsdags skulle jag ha haft workshop, men jag vaknade otroligt tidigt pa morgonen pa grund av att jag hade feber. Det hade blivit riktigt kyligt dan innan - var hemskt att ta sig till jobbet i den kylan. Iallafall, bade kylan och blasten gjorde sa jag blev sjuk under natten. Jag ar ju lite kanslig nar det ar kallt och dragit nar jag sover. Visst ar fonstret lagat nu men alla fonster drar mer eller mindre anda.
Forsokte sova lite mer, men runt kl 8 skickade jag ett meddelande till Mr Mońko att jag ar sjuk och tyvarr inte kan komma. Han skickade tillbaka lyckonskningar om att jag ska tillfriskna och att hela klasen halsade sa mkt.  Otroligt gulligt av dem.
Fortsatte att vila. Hade denna form av frossa och feber pa samma gang.
Skulle ha haft ett klubbmote (igen! dessa moten ar ju fanimej snart varje dag!) Men jag skrev till Gosia(uttalas Goschia bara sa ni vet) att jag inte kan komma. Som tur var FORSTOD hon! Kan ni tanka er va?!
Madde som tur var battre pa kvallen. Kan ju ha berott pa att jag var fullt pakladd med fyra fem lager klader, sedan att jag hade druckit kaffe och te precis hela dagen.


Och igar var jag ledig. Hade inga som helst workshops. Det var jatteskont!
Slappade mest hela dagen. Gjorde inget somhelst vettigt. Satt vid datorn det mesta av kvallen.

Jahapp, ska val snart hem. Har borjat spela poker nu ocksa pa facebook. Inte bara det att jag ar fast i andra spel pa fejsboken utan nu har jag hittat en annan spelsida - nat slags fantasy aventyrsspel. Skitakul i vintermorkret!
Har snoat riktigt rejalt idag, dock sa smalter det bara bort. Tur det, vill inte springa omkring i en massa sno nu ocksa. Racker med regn och rusk redan..

Ska bara informera om att langst ner under mina blogg-inlagg sa kan man trycka pa kommentarer och kommentera det jag har skrivit, capish?

Nej nu ska jag fortsatta och lyssna pa denna snygga grabb - gor den basta musiken i varlden. Och det tycker mamma ocksa ;)Eller, ja. Hon tycker dem ar bra, eller hur?
  Fy, om jag hade vetat tidigare att Sonata skulle en svang till Sverige igen, for en manad sen, sa hade jag akt hem ! Men det var val tur att jag inget visste. Skulle anda inte haft rad.


Puss o Kram pa er! Fran mig alltsa, inte fran herr Kakko....

Kommentarer
Postat av: Angelica

ja tänk om det hade funnits biljetter kvar, att vi hade haft pengar och att spelningen skulle ha varit under tiden du var hemma från polski - vilken lycka det hade varit! vill verkligen se dem igen så snart som möjligt..konsert feber!



haha, började tänka på Tony Arquette nu xD

2008-11-23 @ 02:59:30
Postat av: Kathleen

Hej igen sötnos!



Trist du blev sjuk, vet precis hur det känns...trött på snörvliga näsor



När vill du komma till oss? Mellan vilka datum? Så jag kan boka biljett... Kraaam!

2008-11-25 @ 10:00:27
URL: http://www.lindarna.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0