Trippen till och fran Warsawa

Ons 1 oktober
Det var en stressig morgon. Hade inte sovit sarskilt bra eller lange. Tog farval av Kickan, hon grat floder saklart ;)
At frukost, sag till att allt var packat innan resan, skrev "kom ihag" lappar overallt sa de som var kvar inte skulle doda den enda fina blomma som finns i lagenheten. Sedan blev klockan mycket helt plotsligt fast jag alldeles nyss hade all tid i varlden.
Tidsoptimisten Marit skulle kolla sig i spegeln 50 elva ggr innan vi kunde ga. Vi skyndade oss till Franciskańskas tramstop. Men...missade den precis. Om vi bara hade gatt en minut tidigare...
Kl var kvart over nio. Taget till Warsawa skulle aka 10.00. Nasta tram skulle komma halv, men det gar ca 20 minuter att aka till tagstationen. Vi skulle inte hinna. For vi maste skaffa biljetter innan vi stiger pa.
Men.. goa vanner, vi sag nat gult svischa forbi. Om Marit hade vetat om gula bilar leken, (man slar varann lite latt om man ser en gul bil) sa hade jag slagit ner henne, for jag var sa arg inombords.
Naja, vi halt-sprang efter den. (hade tunga vaskor ska ni veta)
Som tur var sa var det en hel lang rad med taxibilar langst gatan alldeles i narheten av tramstopen. Att vi inte hade sett det forut....?
Hoppade in i taxin, detsination Łódż frabryczna!
Trafiken var en mardrom.....
Bil koer hela tiden. Det gick sa seeeegt sa seeeegt.
Vi lyckades forklara for chaffisen att taget gar 10 och att vi borde skrika "hoppla" lite hogre sa bilen hor.
Han trock pa gasen och gjorde lite svangar a la USA.
Jag satt o rabblade " vi hinner inte, vi hinner inte, vi hinner inte", pa svenska..
Men av ett under sa hann vi precis dit. Behovde bara koa i 1 minut, fick en biljett, spang till taget, satte oss ner o pustade ut...
Warsawa ar en valdigt fin stad kom jag fram till. Fina byggnader, fina parker os.v.
Jag Marit, och Milicia tog en buss, fran tagstationen. Da hade jag inte en aning om var jag var, forlitade mig helt pa de tva andra eftersom de verkade veta lite grann. Atminstonde sa latsades de att de hade en aning om var vi skulle.
Vi fick fraga lite folk om var vi skulle, visst visste de var Agrykola Hostel ligger, men det var ju det lilla kluriga med att forsta vad hon snackade om. Milicia ar ganska duktig pa polska sa hon fattade mestadels om vad de sa.

Antligen sa kom vi dit. Ganska mysigt hostel, det verkar egentligen vara ett stalle for sport freaks eftersom det var en stor fotbollsplan med en springbana runt den.
Vi fick nyckeln(!) till varat rum, traffade pa tva andra rumskompisar. En tysk tjej, Maria, som Marit verkade kanna redan. Kul for henne da.
Och sa var det en italiensk tjej, Valeria. Hur go som helst. Hon var mkt dalig pa engelska, det papekade hon manga ganger under de dagarna vi var i Wars. Hon drog ut pa orden, stor brytning pa italienska, men jag fattade nastan alltid vad hon sa. Hon hade ett mycket bra kropssprak, svangde mycket pa armarna. Paminde lite om den dar hojdhopperskan som flaxade med armarna sa mycket precis innan hon gor sitt hopp....
Anyhoo. Kl ett var det lunch, eller de kallar det middag har. Middag kallas lunch i Polen. Hur konstigt som helst. var alltid missuppfattningar nar man fragade om nar det var middag, "ja men det har redan varit middag", sager ledarna. "nej, kl ar tre nu." sager jag, sedan kommer ett stort "aha" fram.
Var var jag, jo lunch, eeeh middag. Mycket mycket go mat har. Vi at och at under dessa dagar. Kandes som man var i sthlm igen, pa avrese kursen. (Detta ar anlandningskursen om ni undrar vad i helvete jag gjorde i Warsawa.)
Kl 3 sa var det forsta sessionen, som de kallade det. Vi presenterade oss. De flesta var fran Ukraina, ett par fran frankrike, manga fran tyskland, en fran belgien, en fran italien, en fran turkiet, en fran finland.
Efter det gjorde vi manga olika lekar, mycket roligt. De ville val latta pa stamningen trodde jag.
Sedan skulle det vara lite teamwork, skriva pa stora papper vad vi tycker evs star for, vad vi vill fa ut av dessa manader vi ar har. osv.
Med alla dessa olika uppgifter vi fick sa skulle vi redovisa vad vi kommit fram till.
Ja, allt var helt ok faktiskt.
Sedan var det eh, ja lunch, kl 18. Mycket god lunch =) Man blev aldrig hungrig i Warsawa.
Man ar alltid ledig efter middan, eh lunchen.
Sa vi fick gora precis vad man ville.
Jag och en hog med andra manniskor bestamde oss for att aka till city och hanga pa en pub eller nat. Vi hamnade pa en halv sunkigt stalle, men det var skitbra musik de spelade. Satt dar i nagra timmar, tills jag sa att" Na, nu ar jagh trott, fler som vill aka tillbaka?"
Tillslut kom man tillbaka. Somnade nastan pa en gang. Jag var sa trott! Men det skulle inte vara sista kvallen for mig med att vara trott. Vanta du bara Nathalie.

Torsdag nasta dag. Det var ett hullerombuller med allting. Man var tvungen att ga upp tidigt om man skulle fa tid till at duscha. Alla tjejer maste dela pa tva duschar, killarna som bara var sex stycken, hade fyra st. Lite fusk. Men det ar alltid fuskigt.
Fran 7 till halv 10 finns frukost redo. Swedish table kallar de det. De serverar allt pa ett bord sa man far ta for sig sjalv nar det ar frukost, lunch och middag.
Kl 9 eller 10 borjar sessionerna varje dag. Det ar lite olika, bra med flextider tycker jag. Sa man kanske far en chans att sova lite langre.
Vi skulle presentera oss igen, men lite utforligare. Ingen hade riktigt lart sig namnen pa alla och var de kommer ifran, var de bor har i Polen och vad de jobbar med for projekt.
Vi lekte lite lekar igen. Diskuterade om olika saker. Vi skulle aven komma pa vad vi ville gora pa eftermiddagen eftersom vi fick gora vad vi ville som hade med vara intressen att gora.
Sa vi skulle ropa upp det vi ville veta om Polen, ex historia, kultur osv.
Jag ville veta lite mer om polsk musik, ja, vad det finns for rock band har t.ex.
Tva killar var ocksa intreserade. Saklart han fran Finland. Det ar ju ett av det mest metalliska lander har i varlden. Tycker jag iaf. Och sa var det en fran Tyskland. De ville garna att vi skulle dra till hard rock cafe eller nat sant. Jo visst tankte jag men jag ville aven fa reda pa det jag ville veta pa andra satt, men jag visste inte vilket.
Det var aven det att jag trodde inte att det var en liten chans att ett polskt rockband skulle spela just idag.
Iaf, efter "lunch" sa skulle alla dra till de stallen de ville. Jag letade ratt pa Conrad, han sa att Joel hade ont i huvudet och att han inte orkade ga, han ville vila tills middagen. Och sa sa han om vi ska ga till rock cafet sa ar det bast pa kvallen, da det kanske finns live band osv. OK, men vad skulle vi da gora? Det slutade med att vi foljde pa en annan grupp. De skulle till en fotografisk konst utstallning. Tankte att det kanske skulle vara intressant. Och det var gratis. ;)


Har ar vi pavag till museumet. Och en bild pa hur stallet ser ut.

Denna staty stod i utomhus rummet.
Ett rum som finns i byggnaden men anda ar utomhus.


Har ingen aning vad allt forestaller. Men de var intressanta att kolla pa.

Detta ska foretalla att vara mkt konstarligt i fotograf varlden.

Nastan alla bilder ar fran 70-90 talet sa de ar inte photoshop gjorda direkt. De flesta kan man nastan tro att vara datagjorda. For vissa foton fattar jag verkligen inte hur de har gjort dem..


Denna bild handlar om Natalie. Har ingen aning om vem hon ar men det verkar vara en tragisk berattelse om man kollar in texten, som jag anda inte fattar sa mycket av.

Pa fredagen sa var det som vanligt under dagen, lekar och tjofs, och pladder och team work hit o dit.
Ibland var det kul, ibland bara trakigt.
Pa kvallen var det polsk kvall. Vi skulle till en resturang och ata polsk mat.


Har ar vi pa vag till resturangen...

Har var pierogerna valdigt goda, speciellt dem med kott i.
Det var meningen att det skulle ha kommit ett gang med dansare dit som skulle underhalla oss, med polsk dans eller nat sant. Men de kunde inte komma tydligen. Synd, for kvallen var sumpig. Jag rakade sitta med dem som knappt kan snacka engelska. Nagra i gruppen kan mer polska an engelska. Sa det ar darfor vi har tva ledare. Marta pratar engelska, och Elixa oversatter till polska sa de andra forstar vad som skall goras, osv.
Ja, sa jag hade ingen jag kunde prata med. Men jag var anda upptagen med att ata sa, det gjorde ingenting egentligen.

Nasta dag. Ja, vad gjorde vi da..? Under dagen sa gjorde vi all mojliga olika workshops. Vi skulle bland annat ta ett stort papper, rita en gubbe som skulle forestalla oss sjalva. Sedan pa nagot satt skriva om oss sjalva, varfor vi valde detta projekt, vad vi vill gora har i polen, om evs, osv.
Min "teckning" blev klockren. Ska ta kort pa den en dag och lagga in.
Den ser precis ut som jag, och beskriver verkligen mig sjalv och vad jag har for drommar och vad jag vill fa ut av Polen.
Pa kvallen var absolut det basta av hela traningen i warsawa. Vi hade internationell kvall. Och det var sa roligt! Langesen jag skrattade sa mycket som jag gjorde de 3 timmarna!
Alla fran samma land skulle presentera sitt land pa nagot vis, som en lek, ett quiz, en sang, dans. Ja vad man ville.
Under kvallen fick jag lara mig en ukrainsk sang, en turkisk brollops dans, polska ord, serbiska alfabetet, italienska sanger, hur man talar i en belgisk dialog, fick ocksa se en tysk teaterforestallning, innehallande sang. Jag, som var den enda svensken, fick ha mitt quiz sjalv. Jag hade the swedish music quiz.
De var ganska duktiga. Reglerna var att de skulle dela upp sig i tva lag, jag skrev upp olika kanda svenska band, eller artister som de kunde valja mellan. Sedan skulle jag lasa upp den forsta och/eller andra raden i refrangen. Sedan skulle de skrika sitt lagnummer, och saga vilken artist det ar, de far en extra poang om de kunde sjunga refrangen ocksa.
De var inte duktiga pa sjunga, nu talar jag inte om kvaliten pa deras sangroster.. men de var battre pa att gissa vilket band, artist. Speciellt finnen saklart. Han var den enda som visste vem e-type var bland annat. Konstigt att de inte visste vem han eller ace of base var... Hm.
Men det var en helrolig kvall. Tyvarr tog jag inga bilder, men sista dagen vi var dar sa skrev vi ner vara adresser,namn och sa vidare som Angeliqa skulle renskriva, och hon skulle skicka allt till varje person. Jag ska skriva ett mejl till alla och fraga om de kan skicka de basta bilderna de har fran hela traningen. Nar jag val far dem sa ska jag ladda upp bilderna och lagga in dem i bloggen.

Sista dagen var ocksa rolig, men tyvarr den varsa. Men anda rolig, som sagt.
Efter frukosten bestamde vi som var kvar, eftersom manga akte hem - man fick aka hem om man ville, eller stanna en dag extra - att vi skulle spela fotboll. Forst var vi bara 8-9 st. 4 grabbar och 5 tjejer. Vi delade upp oss och satte av en helvetes match. Varat lag golvade det andra ska ni veta. Efterat fick jag veta att jag gjorde 5 mal(wehhoo)
En snubbe satte krokbenet for mig, rispade upp knat. Fick en hard boll rakt pa overarmen.
Det var sa komiskt, killarna spoade varann hela tiden, men de skrattade bara at varann men sa fort de rakade falla en tjej sa blev de genast sa oroliga. Man fick skynda sig o skrika "Im ok!" sa de inte borjade springa o hamta en bar eller nat...
Efter det sa borjade nagot annu jobbigare. Vi gick o gick o gick. Hela dan! Ni fattar inte hur ont jag hade pa kvallen, och hur jakla ont jag hade dan efter.
Det borjade med att jag, milicia, valeria och en fransk snubbe som heter florens, en turkisk kille som jag fortfarande inte fattar vad han heter och en tysk kille som jag heller inte fattar vad han heter och en belgisk tjej, Leiz.
Ja, vi drog in till stan och hittade pa en massa dumheter.

Star mitt i stan och bl.a dansar turkisk dans och gor la banana dance. Riktiga flumhuvuden allihop.


Vi fick en riktigt dum ide. Anda mkt rolig. Vi gick in i en affar och bad om att fa 7 st papper. Det fick vi.
Sedan satte vi oss ner och skrev "Free Hugs" pa alla papper.


Sedan gick vi till torget, vecklade ut papprerna och borjade fraga manniskor om vi far krama om dem, alldeles gratis!
Vi fick nan kortslutning i hjarnan eller nat sant.
Men vi fick ganska manga offer iallafall. Manga blev glada, manga gick ett stort varv runt oss for att slippa, det var nagon som blev overglad och hoppade pa oss, hon sag ut som en hippie. Hon blev val overlycklig att det finns likasinnade(trodde hon ja)

Vi springer nu runt och fragar om vi kan fa kramar, stackars manniskor...

Efter det sprang vi tillbaka till Agrykola eftersom det var "lunch".
Och, efter det runt 19, drog vi till stan igen. For att tortera fotterna annu mera.
Denna gang var det bara jag, milicia, valeria, och florens.
Na, vi hade faktiskt nat viktigt att gora forst. Dra till tagstationen och kopa biljetter till dagen efter.
Sedan, blev jag overlycklig. Vi gick till Hard Rock Cafe.


Nordinare, kan ni se vad som star under...? "Pepsi Rocks!"

Ack ack, vilka grejer de hade dar. Jag ska visa er.


Ja, tyvarr var det sa morkt att jag tog fotot lite knepigt, men man ser iaf att det ar ett par roda byxor som
Freddie brukade anvanda.


Akta grejer vettni.


Detta ar trojan som Elvis anvande i filmen "Jailhouse Rock". D ni!

ZZ Top!

Ja, efter den lyckan gick vi runt i warsawa igen.
Jag vet egentligen inte vart vi var pa vag, men vi gick runt och kollade pa byggnader, tog lite kort. Men min kamera dog hela tiden. Lyckades ta nagra iaf.


Detta ar en byggnad som Stalin byggde at polackerna pa 50-talet. Ja, han byggde den inte sjalv.. Vet inte varfor han gjorde det, men idag sa ar det en byggnad dar man kan gora allt mojligt i. Teater, museum, kino-alltsa bio, ja, utstallningar och sant.

Den otroliga vandringen fortsatte. Vi hade redan gatt i 3 timmar. Och vi var tydligen pa vag till Dobra street, oversattning; "Den goda gatan".
Det var en lang bit markte jag. Efter en timme kom vi fram till Dobra, meningen var att vi skulle traffa resten av folket dar, men de hade redan gatt. Vi tog for lang tid pa oss antar jag.
Mkt ont i fotterna stannade vi kvar dar en stund och tog en drink. Jaklar vad ont i lederna jag hade...

Blomvandaler ar vad de ar!

Men vi hade trevligt anda. Fast an Florens spillde ut min drink, pa mig! Gentlemannen sprang o kopte en ny.
15 blota servetter senare kunde jag antligen satta mig ner o pusta ut.
Tills alla holl pa o somna av utmattning.
Ja, da behovde vi ga hem igen! Fast en smart person (Milicia) visste en genvag(undrar hur hon visste det).
Vi var hemma pa en halvtimme.
Aldrig somnat fortare, nagonsin...

Morgonen var stressig.
Bade resan dit och resan hem var bara stress.
Valeria var sa snall att hon foljde mig till tagstationen, for mitt tag gick 11.20. Hennes runt ett. Sa jag tog farval av alla, hon foljde mig till stationen, hon ville inte att jag skulle ga ensam.
Om ni undrar varfor jag skulle dit sjalv sa skulle Marit stanna over dan och shoppa med sin tyska kompis, och Milicia skulle dra en svang till Krakow. Hon skulle traffa nagra vanner eller nat sant.
Sa jag skulle aka hem till Łódż sjalv. Men det gick bra. Fast an jag trodde att jag skulle missa taget sa, tog jag farval av valeria, sprang till taget, fick vanta ett par minuter tills det kom, satta mig pa taget, pusta ut, ata en macka, dricka lite vatten, lyssna pa music, stiga av taget efter en och en halv timmes resa.
Kickan kom och motte mig pa stationen. Eller ja, jag fick vanta pa henne i 20 min. Hon kom direkt efter jobbet.
Trodde aldrig att jag skulle sakna Łódż. Men det var verkligen skont att komma hem.
Hade till och med saknat min sang... Tank er! Den dar jakla sangen som alltid ska ga sonder. Men jag har bundit runt snoren runt plankorna sa de sitter samman nu, de aker inte ner lika latt. Me=smart.

Ok, igar borjade jag pa jobbet igen. Dan innan hade Gosia forberett mig pa att vi skulle aka till en katolsk skola
morgonen efter och bara ha en enkel presentation.
Det gick bra. Jag fick lite kortslutningar da o da, men jag improviserade mest.
Det var meningen att jag bara skulle prata lite kort om mig sjalv, forklara lite kort om evs, och om vad jag kommer prata om och gora nar jag ska ha workshops med dem.
Jag kommer ha manga olika grupper. Men igar sa presenterade jag mig infor tva grupper. Det tog mellan 15-20 minuter var. Nu pa fredag ska jag och Clement gora en presentation pa bade engelska och franska, eftersom det finns nagra i gruppen som kan franska ocksa. Frenchy ar inte sa jatteduktig pa engelska, sa han vill helst gora det pa franska.
Men som sagt, det gick bra. Forst skulle Gosia saga nagra ord, sen sa clement lite om sig sjalv(han var ocksa med bara for att se hur det gar till) och sedan skulle jag prata da. Fick som sagt lite blackouts.
Men det var jatteroliga grupper, de var latta att ha o gora med, skrattade mycket, forstod mycket bra vad jag sa.

Idag, vad har jag gjort idag.
Skrivit blogg - det tar en herrans tid ska ni veta.
Pa morgonen forsokte jag hitta universitetet dar min tutor pluggar, gosia ville ge mig lite papper o sa.
Hade polska lektion, idag skulle vi lara oss klockan. Jag fattade ingenting. Jag har inte ens lart mig siffrorna annu.
Sa vi fick 3 hemlaxor, plus att jag o kickan fick lite extra. Jag har varit borta lite fran lektionerna , var ju pa traning. Plus att vi maste fatta siffrorna. Men jag orkar inte bry mig, jag vill gora detta i egen takt, och jag rakar ha mkt att gora pa jobbet nu. Jag jobbar mer an vad de dar tyskarna gor pa sina lekstallen och bibliotek.
Naja, jag ska bara skriva ner lite grejer infor imorrn, diskutera med frenchy, sedan kan vi antligen dra till Kickans stora lycka.
Har inte atit pa hela dan - igen.

ja just det, jag skulle ju svara pa lite fragor.
En limpa kostar runt 2-3 zl. det ar ca 6-9 kr.
en 2,5 liters pepsi max kostar 4-5 zl. 13-15 kr.
en burk med tonfisk kostar 1,5 zl. typ 3 spann.
100 g choklad ar lite olika, men de kan kosta mellan 3-5 kr.

Men bara for att det rakar vara billigt har, sa ar det kanske inte sa billigt for oss. Jag, som volontar, far pengar efter hur fattigt eller rikt landet ar.
De fick pengar jag far ar inte mkt egentligen.
Mkt av pengarna kommer att ga at till lagenheten eftersom vi maste kopa hushallsgrejer sjalv. Om det ar nat som fattas, som vi behover till lagenheten. Nu hadanefter sa maste vi ocksa kopa toapapper, tvattmedel och sant sjalva. Vi fyra delar pa summorna och ger varann i slutet av manderna. Tydligen.

Ok, nu maste jag dra.
Kram pa er allihop!

Kommentarer
Postat av: Angelica

Blev så avundsjuk när jag såg Elvis & ZZ sakerna! vill också!

Men ni verkar vara ett tokroligt gäng måste jag säga:) Roligt att läsa om era tokerier! fick ditt vykort tacksåmycket! kramar i massor

2008-10-09 @ 17:21:26
Postat av: Kathleen

fnissar Tur ni var från lite olika länder annars hade väl polackerna skakat på huvudet och sagt "Crazy swedes!" Men kul ändå med fria kramar, det får du erbjuda när du kommer hem till Sverige också!



KRAAAM!

2008-10-10 @ 09:13:56
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Louise med familj

Vad roligt ni har.Kommer du stanna efter jul åxå,eller tänker du stanna i sverige?Tack för kortet.

Kramar från hela familjen

2008-10-10 @ 13:17:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0