En lang sammanfattning

Hej! Nu kommer samma text igen. Fast med bilder.
Plus att jag har skrivit till lite texter osv..

Torsdag 25 sep.
Kickan kom antligen hem fran sin traning i Warsawa. Det var lite halv trakigt utan henne, men jag hade overlevt.
Pa eftermiddagen sa gick hela volontargruppen pa en liten sightseeing i gamla Łódż.
Vi borjade med att ga runt i ett konst och historia museum.
Det enda rum som var oppet(eftersom det var renovering pa gang) var rummet med finsk konst.
Var mycket fina fotografier som de hade forstorat upp.
En del var pa den finska naturen, en del av sjalva staderna, och en om hur manniskor bara ar, verkade det som.

  Denna 'konst' ar lite granna annorlunda. Visar hur det verkligen ar i Finland kanske?    



Tycker dessa tavlor var verkligen vackra, de ska nog visa den underbara naturen i landet.

Efter det borjade sightseeingen. Vi gick omkring en bra bit o tittade pa (utsidan av )gamla byggnader, fabriker osv.
Mentorn Asia berattde lite historia om allting. Vi gick aven in i en stad i staden. Dar familjer pa 50 talet levde for att bo pga att fabriken ville att sina slavar skulle bo nara.

Fredag 26 sep.
Idag var vi en liten svang i parken. Tog lite fina foton o m.m.



Traffade aven pa denna gamla gubbe som man kan halsa pa om man vill.


Ja, sa har ser en trem ut om ni vill veta. Alltsa sparvagnarna.

Kickan och jag gick pa manufaktura och kollade i en massa skoaffarer. De var hur billiga o snygga somhelst. Vill garna kopa men jag vill aven spara pengar.
Fick sedan mess av Gosia - hon hade tydligen fatt ett samtal fran en katolsk skola om att de hade accepterat att jag och Clement kunde komma och ha vara presentationer och workshops.
Sa vi skulle snabbt ga igenom allt mojligt och forbereda innan vi skulle till puben, sa jag var tvungen att aka dit pa kvallen.
Runt 19.30 skyndade jag och Kickan till trammen. Saklart missade vi den. Fick vanta i en kvart pa nasta.
Enligt vagbeskrivningen skulle vi stiga av vid Zielona. Darifran skulle vi ta tram 13, men icke. Den kom aldrig, fast vi stod o vantade i evigheter.
Messade Gosia om att vi skulle bli otroligt sena. Vi kollade pa kartan ( har alltid karta med mig) , sag att vi faktiskt kunde Ga dit. Men det skulle ta tid.
En timme senare kom vi fram till bron som ar mitt emellan Kopcinskiego-Tuwima. Ringde Gosia, hon sa att hon skulle komma o mota oss. Hon o Clement skrattade at oss for att vi hade gatt hela vagen men satte skrattet i strupen nar vi berattde att fotterna varkte. pa vagen dit pratade vi om workshopen, skolan o sa, och att hon skulle bjuda oss pa middag forst innan vi borjade.
Det var en mork och mysig lagenhet markte jag nar jag steg in i ytterdorren. Dock sa var det otroligt morkt nar vi skulle ga in i vardagsrummet. Skulle just fraga eftr lysknapen nar en hel dros med manniskor hoppade fram och skrek " SURPRISE!" Holl pa o do.
Med rott ansikte stod jag dar medan de sjong "happy birthday".
Kramade o tackade alla, fick lite smapresenter ocksa. En liten blomma, en nalle, teckningar. Allt ar i fonstret eller sitter pa vaggen dar hemma.
De satte igang(skit)musik och jag skyndade mig att satta mig ner i soffan. Fotterna varkte. Fick en drink, plockmat serverades och jag satt o smapratade med lite folk. De undrade om jag visste nat om overraskningen. Jag sa bara att det var otroligt misstanksamt att Gosia ville att jag skulle komma sa sent pa en fredagskvall o snacka jobb.

Hanne, Christine, Marit och glada Kickan



Helt plotsligt samlades alla kring mig, nagon plingade i ett glas och Kasia steg fram for att halla tal.
Hon onskade mig all lycka, grattade mig an en gang och sa att jag ar en underbar person och hoppas att jag skall trivas som volontar i Łódż. Och att hon hoppades att jag skulle sta ut med henne som en mentor ocksa.
Sedan tvingade de mig att halla tal. Jag tackade dem alla, sa att det var otroligt snallt av dem att gora detta for mig och att jag inte kunde forestalla mig att de skulle fixa ett sadant har party! De skrattade och jag fick applader.

Musiken startades igen, jag drog till koket och satt dar ett bra tag i ett mkt allvarligt drinkspel.
Annu en gang samlades alla kring mig nar jag satt pa en pall i det lilla koket. Tydligen skule alla sjunga "happy birthday" pa sina egna sprak. Sa de sjong pa polska, franska, spanska, danska, tyska, georgiska(?) och svenska.
Det var jattetrevligt att hora, har aldrig varit med om maken.
Nagon startade musiken igen, och alla sparng till vardagsrummet dar alla lekte o dansade med ballonger.

Jag fick aven vara Dj ett tag. Fick bestamma lite latar som jag spelade upp fran youtube. Spelade lite lattsmalt musik, men markte att de flesta gillade det jag spelade. Annars sa finns det ingen metalfrek forutom jag o Kickan. Kasia o Gosia gillade tydligen Rammstein, och Kasia o Clement verkade vara fan av S.O.A.D.
Under tiden hade de forberett tartan.


Ja, de ar mkt duktiga pa att forbereda tartor. De gor allt annat an o bakar minsann.

Fullt med ljus stalldes den pa golvet och los upp hela rummet.
jag lyckades faktiskt blasa ut alla pa en gang, och det bjods pa en, eeh, ganska kall tarta. Det var nan havrebotten med frysta bar upptill. Inga kommentarer...

Min fina Tarta!


Kvallen fortsatte med dans, prat och skratt.

Helgalna manniskor, som tillslut haller pa o dackar tydligen.

Runt fyra somnade jag tydligen, for runt 5 stod en taxi o vantade. Jag kramade om alla o tackade och vi akte hem till lagenheten dar min mycket obekvama sang vatade. Men jag uppskattade den otroligt mycket nar jag val lade mig ner.
Birtday kid
Det hade varit en overraskande rolig fodelsedag ma jag saga.

Lordag 27 sep.
Trots att jag somnade sa sent pa natten sa vaknade jag anda runt 10. Otroligt trott sa spenderade jag hela formiddagen med att forsoka vakna.
Sedan bestamde vi oss for att aka till kontoret for att sitta vid datorerna lite granna. Jag ville skriva blogg o sa. Men nej, det gick inte. Dorren till korridoren som leder till vart kontor var stangd och varan nyckel fungerar inte fast den borde gora det. Som jag misstankte har inte vi i varan lagenhet alla nycklarna. Det visste inte vi for det brukar alltid vara nan annan ur andra lagenheten som oppnar de dar dorrarna.
Jahapp tankte jag, da drar vi till Piotrokowska da. (som forresten ar 5 km lang och ar den langsta i hela europa)
Nepp, det gick inte heller. Alla affarer som vi ville ga pa var stangda.
Vi akte till Manufaktura istallet.



Lite bilder pa hur Manufaktura ser ut, utanfor sjalva byggnaden.

Det pagick ocksa nan rolig country/cowboy show utanfor manufaktura.
Jag vet inte men det var nan old rock country band. Det svangde riktigt rejalt iaf ;)


Vi ville aven prova pa hur det kanns att sitta i tronen.

Vi spenderade 3 timmar genom att smakolla i nagra affarer, efter det var det otroligt morkt pa sa kort tid.


Sondag 28 sep.
Kl 2 skulle vi allihop till ett stalle och hjalpa till att forbereda workshops till den kommande veckan. Under denna vecka ska alla under nan dag narvara och hjalpa till eftersom barn fran olika skolor ska komma dit och pyssla m.m.
Vi skulle alltsa forbereda olika tillbehor, papper o sant som barnen ska anvanda for att skapa olika saker.
Vi skulle aven hjalpa Joanna med att forbereda hennes konferensmote hon skulle ha dagen efter.
Vi var dar i ett par timmar tills det inte fanns sa mycket mer for mig o Kickan att gora. Sa vi kunde aka hem om vi ville. Jag ville ju hinna duscha o sa innan vi skulle dra hem till Vazha.
Vi skulle skynda oss till monumentet dar alla skulle motas infor den andra internationella middagen. Dessa middagar ar alltid pa sondagar. Denna kvall var det mat a la Georgien.
Vazha tillhor som sagt inte var organisation och just darfor bor han sa mkt fraschare och storre an vi andra. Plus att han bor sjalv.! Han ar den enda volontaren i sin organisation.
Nej men det maste vara mkt trakigt att alltid vara sjalv. Just darfor vill han umgas med oss andra volontarer och alla vara mentorer.
Det var valdigt god mat han hade lagat. Har ingen aning vad det var eller vad det hette, men det var nan typiskt nationell mat som bjods. Kvallen gick fort tills han skulle gora en presentation av sitt land pa datorn.

Forsta presentationen var fakta och bilder om landet, lite historia om kungar religion o.sv. Det var ganska intressant men lite val utdraget kanske..
Tortyren borjade nar vi var tvugna att sitta och titta igenom en dans/musik upptradande som han hade pa datorn. I en timme satt vi dar och led igenom olika danser, fula gubbar som kunde konstra irriterande musik pa knepiga intrument. Vazha tyckte saklart att det var skitbra. Kickan somnade. nastan alla andra satt bara tysta, och jag forsokte rata ut ryggen hela tiden och forsoka se intresserad ut. Men gick pa toa lite val ofta bara for att slippa skiten.

Ja, sa har roar vi oss nar tiortyren kommer narmare...

Naja. Tillslut var det over och vi skyndade oss hem. Jag hade faktiskt ett bra skal att dra for jag skulle upp tidigt nasta dag.

Mandag 29 sep.
8.20 skulle jag befinna mig pa platsen dar vi skulle hjalpa barnen med sina workshop. Jag var i det rum dar barnen skulle fylla i en teckning med farger och gora tavlor.
Forsta gruppen var bedarande.
Det borjade med att en flicka hade problem med att knyta fast snoret runt pinnen som skulle fungera som hangkrok till ramen. sa jag gick fram o hjalpte henne och visade hur man skulle gora. Hon forsokte gora en knut med det var himla invecklad knut hon gjorde. Ja ja tankte jag, hon lar sig val ratt en dag av nagon som kan snacka polska, kanske..
Sedan satte jag mig i det horn dar jag skulle befinna mig och forbereda ramar och knyta fast snoren runt de dar pinnarna. Det skulle komma mkt yngre barn i nasta grupp som behovde hjalp med det dar i forvag. sa allt skulle ga snabbare.
Helt plotsligt kom flickan med en annan pinne. Jag hjalpte henne.
Hon kom tillbaka med en till pinne med ett leende pa lapparna. Hjalpte henne.
Hon kom tillbaka. Vi tittade pa varann och borjade skratta. Hon holl upp en till pinne som jag knot o gav tillbaka.
Efter det kom en annan flicka som ville ha hjalp.
" Pani, pani" horde jag gang pa gang.
Tittade upp och sag en ko bildas av ungar som inte hade nan aning om hur man gjorde. Fick veta att barnen i polen kan inte ens knyta sina skor for de polska foraldrarna gor allt for dem, sa de inte lar sig nanting.
Nasta grupp som kom var bara hemsk. energiska, hogljudda och kunde inte sitta still. En pojk satt o sjong med en operarost hela tiden, sa det skrallde i oronen pa mig. Han overroste Enya gang pa gang. En skiva med Enya spelades for att lugna barnen nar de skulle sitta o jobba. Men hon lyckades inte med denna grupp.
Jarec forsokte tysta dem hela tiden men de borjade med sina vral en minut efter. Vissa grupper hade nmed sig sina larare i rummet, men visa larare bestamde sig for att forsvinna. Kanske ville rymma ivag ett tag fran brakstakarna?
Tredje gruppen var knapt tyst. Det var kusligt...
Jag satt i hornet och skulle hafta fast pappaer som kartonegn som skulle forestalla ramen runt "tavlan".Det enda som hordes var Enya, ljudet av pennor som krafsade ibland och ljudet av nar jag trock av haftsapparaten i langsam rytm.
Det lat som pistolskott.
Sista gruppen var helt normal. Jag blev klar med forberedelserna for andra grupper som skulle komma dit, sa jag kunde ga runt och leka froken.De kunde nagra engelska ord och jag kunde nagra polska ord, sa det gick knackigt framat. Men det var rara barn.
Till slut sa var det over och jag skulle folja Jarec till ett stalle pa Piotrokowska. Vi gick till en bakgard som var ingang till ett markligt stalle.
Ingen aning om vad byggnaden kallas med det verkade vara ett viktigt stalle. Har skulle Jarec och Joanna som by the way ar gifta, ha ett konferens mote infor massor av larare angaende FERSO foundation.
Rummet var enormt. Gosia stod utanfor rummet och tog emot folk som skulle skriva under ett papper, catherine var fotograf for dagen och jag var observator. Men jag fortod nada.
Tror att Joanna pratade om sjalva organistationen och att hon kanske vill ha sponsring eller nat. Men hon snackade om ferso, jag horde vara volontarers namn namnas. Och sag mitt namn pa den stora projektor skynket. Har egentligen ingen aning vad poangen var med detta, men nar det val var over sa pustade jag ut och skyndade mig hem for att gora middag.

Tisdag 30 sep.
Jag fick lite sovmorgon. Men inte sa jattemycket. Var tvungen att ga upp i antandig tid eftersom halv 2 skulle jag befinna mig pa ferso kontoret och hjalpa till att packa(!)
Jag kom 10 min forsent pga denna helvetes trafik.
Jarec, Clement och catherine var redan dar. Vi hade inte sa jattemanga kartonger och pasar att packa ner saker i, men pa nagot satt lyckades vi packa ner det mesta och borjade bara ner grejer till ingangen. Runt 4 kom de andra volontarerna som aven skulle hjalpa till, med at bara ner allt och packa in grejerna i de 2 bilarna och en halvstor minibus.
Nar det var over sa fick vi veta att vi bara hade kommit halvvags. Slaveriet skulle fortsatta till det nya kontoret dar allting skulle baras upp till.
Utmattade akte jag o Kickan med bilarna dit vi skulle. Vet inte annu vad gatan heter.
De andra volontarerna skulle ata eller nat sant. Men vi andra akte till det nya kontoret som var en liten aning mindre an det gamla, men var mkt fraschare.
Vi borjade bara in det mesta till nedervaningen. Och nar de andra antligen kom sa fick de bara upp allting till sjalva kontoret. Det tog inte sa lang tid. Vi blev klar med allt runt 7 och det hade borjat morkna. Joanna tackade oss och sa att de skulle bjuda pa middag nasta vecka nar alla var hemma i Łódż. Innan vi drog sa fick vi tre som skulle ivag till traningen i Warsawa vara fickpengar och pengar till tagbiljetten. Jag Marit och Milicia befinner oss dar nu.
Efter all slavarbete sa gick vi till Green Way och at middag. Som ni hor pa namnet sa var det en vegetarisk resturang. Det jag bestallde var inte sa jattegott men det gick att ata iaf. Kostade bara 8 zl.
Matta och halvbelatna tog jag farval av alla dem i den andra lagenheten som inte reser till warsawa.
Det forsta jag gjord enar jag kom hem var att ta en dusch och borja packa. Alldeles forsent lyckades jag somna.




Just nu sitter jag pa kontoret. Kom hem fran Warsawa i forregar. Var otroligt trott, och hade valdrigt ont i benen. Trots det sa hade allt varit ok darborta, och det hade varit extremt roligt de tva senaste dagarna pa Agrykola.
Jag kommer att skriva allt imorgon hoppas jag. Ni far veta allt nar jag kan fa tag i en dator igen.
Nu maste jag researcha lite info och skriva ett tal tills pa fredag.
Var pa en katolsk skola idag och hade en liten introduktion. Det gick fint, helt ok.
Mkt trevliga umgdomar ma jag saga.

Ska jobba lite nu, sedan springa hem o gora mat. Har inte atit sen frukosten imorse.
Japp, imorrn blir det fullt upp igen. Men jag ska forsoka skriva blogg efter polska lektionen.
Hoppas allt fortfarande ar bra med er alla. Pussar o Kramar!!!!

Kommentarer
Postat av: Louise med familj

Hej!!

Äntligen har du skrivitler

Nej,jag hade faktiskt glömt bort att läsa.Har en nyfiken fråga.Vad kostar saker därnere.tex 1 liter mjölk i svenska kronor?Eller 2,5l pepsi max??

Kram från oss

2008-10-03 @ 21:08:17
Postat av: Kathleen

Tack snäääälla du för kortet! Otroligt vackra byggnader...haha Men hoppas du blir bättre från förkylningen snart iallafall, inte kul att gå mot vintern och vara sjuk hela tiden!



Puss o kram!

2008-10-08 @ 14:09:43
URL: http://www.lindarna.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0