Ja du Nathalie, och folket ...

Langesen jag skrev nu - var ska man borja egentligen?
Jag kan borja med att beratta om min forsta workshop jag gjorde i ondsdags pa 'herregud'-skolan.
Det var tankt att jag egentligen bara skulle ha en EVS presentation for en grupp, och sedan ha workshop med en annan grupp, alltsa klass. Men nej. Ena lararen sa att de hade mixat grupperna och att jag maste ha workshopena tva ganger i rad for annars blir det trakigt for dem som redan har hort min evs presentation forra veckan.
Naja, tankte jag. Visst, kor hart, tankte mitt andra jag.
Forsta klassen var lite si sa dar med. De var mellan 15-16 ar kanske och var valdigt blyga. Jag borjade med att dela upp dem i 4 grupper, berattade att jag nu skulle ge alla grupper varsitt papper dar de skulle rita nanting som ar typiskt sverige. Sa ocksa att de maste diskutera i gruppen och komma fram till vad de vill rita, men om det ar nat mer som de kommer pa kan de ju rita det ocksa.
Gav dem 8 min.
Efter de var klara bad jag dem att visa upp, och beratta vad de har ritat och varfor de tycker att det ar typiskt svenskt.
Manga ritade Ikea hus, valdigt vackra... en grupp ritade en alg, en annan grupp ritade blonda flickor, tva av grupperna ritade godis. jag tycker inte att det ar sarskilt svenskt med godis. Jag fragade varfor, de sa att det bara ar sa typiskt. Jag undrade om de visste nagra marken eller namn pa nagot svenskt godis, men icke sa nicke visste de det inte.. Hon tillade att det godis hon har provat fran sverige var ackligt. Jag hade inte sa mkt att svara pa det sa jag sa 'Alrighty then, thank you. Moving on.."
yaya, efter det lilla testet sa sa jag att nu mina vanner sa ska ni testas annu mer for nu ska vi ha swedish music quiz. Wee skrek dem, inte.
Spelade iaf upp 7 olika latar. De kande igen abba, nastan ace of base, och roxette. Men icke the ark, fastan Gosia sa att de ar sa populara har. Andra gruppen var bast pa svensk musik, men de var ju aldre ocksa.
Ok, men det gick valdigt bra iallafall. De verkade ha jatteroligt under quizen, min tutor sa att de tyckte om min workshop med dem. Att det var roligt att jag aven hade en liten svenska lektion pa slutet (eftersom det var lite tid over)
Jag bad dem att fraga mig om sverige eller om mig sjalv. Fick inte sa jattemanga fragor.
Men forsta gruppen lyckades jag charma nar jag svarade pa deras fraga om vad jag tycker om polacker. Svarade att jag tycker att de ar otroligt trevliga och hjalpsamma.
Lyckades roa andra gruppen, eftersom de inte var lika blyga, med att prata med lite hjalp av humorn om vad jag tycker om Polen och vad jag inte tycker om Polen.
Aven tala om sadant de inte visste om Sverige.
Men sjalvklart sa var de saker som jag maste tanka pa och som jag maste korrigera till nasta workshop som jag ska ha nu till veckan. Ska borja med en ny skola nu pa onsdag. Det ska bli intressant. Det ar en vanlig skola tror jag, varken privat eller katolsk som den senaste.

Men som sagt sa har det hant sa mycket pa senaste tiden. Vette sjuttsingen vart jag ska borja.
Borde egentligen tala om Spała.
Ja, ok.
Vi kom hem fran Spała forra helgen. Vad gjorde jag dar nu da..? Eh, ja. Det var en sorts traning for min organisations grupp. Torsdagen och fredagen innan helgen var lite halvjobbiga. Det var traning for oss volontarer angaende workshops. T.ex sa tog Jacek oss ut pa en liten skogsutflyk over dan, dar han visade oss hur det kan ga till nar man ska ha workshops med barn i skogen. Vi fick prova pa vad barnen brukar gora, vi ritade av naturen, kramade trad(nja, vi skulle -utan ogon- forlita oss pa en annan person som skulle leda en till ett trad som vi sedan med hjalp av ogon hitta tillbaka till) och bygga en nojespark som vi skulle fantisera ihop en historia om, och till sist bygga djur med hjalp av blad, pinnar och kottar. Det var jattekul. Om man bortser fran att man fros sa mycket att kvalsterna piggnade till och levde lajbans pa blad-lossens bekostnad. Eftersom de flyttade hemifran. (Ok Nathalie du ar knapp)
Vidare sa fick vi prova pa en annan workshop som Jacek gor med ungarna, vi var i den vanliga salen, dar han visade hur man kan rena vatten. Poangen var val att man ska spara pa vattnet och forsoka inte fororena det.
Allt ska ga ekologiskt till.
Pa fredagskvallen fick vi uppdraget av Joanna dar vi skulle forbereda en internationell-kultur show. Som vi skulle visa upp dan efter nar vara mentorer och jobb-kolleger och tutors skulle komma.
Herregud vad trott jag var den kvallen. Rena plageriet! Vi satt till ett pa natten och planerade.
Dan efter var annu mera plagsamt. Sangen jag var tvungen att sova i var sa hard att min ryggrad mer eller mindre kan kallas for tva ryggradar, iaf jag sov inte sa bra.
Det var tortyr nar mentorerna och alla andra kom, for da fick vi den helvetes javla (ursakta spraket) uppgiften att vi skulle borja planera The Volunteer Week som vi ska ha i borjan av december.
Det gar ut pa att vi ska informera folk om Evs, kanske lyckas rekrytera dem. Att folk ska veta om att det finns denna organisation dar ungdomar mellan 18 och 30 kan aka till ngt land i europa och jobba som volontar. Att det ar en rolig och bra erfarenhet som man kan ha i ryggsacken i senare liv. Plus att det ar ett minne for livet. ...Blaha o blaha.
Naja, vi satt dar i tre fyra timmar, delade upp oss i grupper och gick igenom vad vi kunde gora under den dar volontarveckan, att vi maste gora det pa ett bra och roligt satt.
Till slut kom vi fram till att det ska finnas en promotiongrupp, som jag ar med i, dar vi ska hitta satt att sprida information om Evs, och volontarveckan(bl annat om att vi ska ha en stor fest som alla far komma till, vi hoppas att det skall lura folk-haha).
Vi maste pa ngt satt printa posters och leaflets, eh reklamblad. Vi maste planera hur de ska se ut och gora dem attraktiva sa folk vill lasa dem och bli intresserade.
En annan grupp ar workshop gruppen, folken dar sak aka runt i skolor och informera och gora aktiviteter om Evs osv.
Annan grupp ar manufaktura gruppen, som jag ocksa ar med i, vi ska sta pa manufaktura, exakt var ar lite diffust annu, men vi ska sta o snacka om evs, visa upp foton pa oss volontarer i arbete sa folk far se vad vi gor, osv osv.
Sista gruppen ar party gruppen som ska forbereda och planera festen. Det var nat tal om att vi alla ska kla ut oss men jag ar inte saker.
Ok, men det ska bli kul. tror jag. Hoppas det iaf. Hade ett mote idag forresten med min promotion grupp. Vi forsokte komma pa hur affischerna ska se ut. jag gav forslaget att det kan vara en massa foton som en ram runt affischen men exakt vad som ska sta pa affischen ar ju en annan femma. Hanne kom med forslaget att det kan vara streck ut fran alla foton med korta fraser eller bara ord som "Bli volontar - minne for livet", " Ar du mellan 18-30 ar", " Bo i ett annat land",
"Less pa familjen, less pa Sverige? Bli volontar!" Nja den sista kanske man inte ska ta med, kan fa ungdomar att strejka eller nat.
Ok, men holl inte jag pa o prata om Spała?
Jo, efter det dar otroligt sega timmarna med urtrakig planering och brainstorming sa segade det sig fram till den internationella kultur shows eftermiddagen.
En timme innan det borjade sa skulle vi forbereda allt praktiskt.
Det var en rolig show. Har sa klart inga foton. Min kamera dog. Men jag ska farag Jana om jag kan sno lite kort fran hennes kamera o lagga in.
Milicia och Clement agerade som show ledare. Alla mentorer, tutors, koordinatorer, kompanjoner och bekanta blev uppdelade i tre lag. Och de skulle tavla i olika quiz, fragetavlingar och lekar, dar det gick ut pa att de skulle veta vilket land allt kom ifran. Mellan varje lek eller dylikt hade vi internationell reklam ;)
Jaklar vad de skrattde, publiken. Sa jag antar att de hade en trevlig kvall.
Pa kvallen var det fest, som vanligt-holl jag pa att saga. Nej men det var jatteroligt. Har aldrig festat med gamlingar, som jag kallar dem. Men de var jatte trevliga och roliga, de blev val unga pa nytt kanske - nu syftar jag pa biblioteksfolket som ar tutors till hanne och Milicia.
Fick reda pa att Joanna bara ar 28 ar(!) Hon ser ut att vara narmare 40 kanske. Trodde verkligen inte att hon bara ar 28..
Men det var roligt att se henne pa lyset. Inte ofta kan man saga. Cathrerine sa att hon aldrig har sett Joanna och Jacek sa sociala och trevliga som de senaste manaderna sen vi nya volontarer kom. (Catherine ar en gammal volontar som drar hem i december.) Kanske ar min otroligt positiva energi som har gjort sitt ;Phaha
Dagen efter fick vi reda pa vilka som ar var och ens privata mentor. Jag fick redhair Kasia. (finns tva Kasia)
Men jag vart glad for hon ar en cool tjej, och vi har mycket gemensamt. Hon ar nog den enda forutom kanske Lukasz som gillar nastan samma musik som jag, plus att Kasia alskar mina favoritbocker, Isfolket!
Sedan var det hemresa. Spała ar inte langt fran Łódz sa det var inte en lang resa direkt. Men som jag alltid brukar saga sa var det skont att antligen komma hem igen, och sova i en riktig sang(Nathalie du ar rolig du)
Har forresten lagat min sang nu igen. Snoret var inte riktigt fastbundna runt varje planka, men idag fixade jag det rejalt. Spjalorna holl nastan pa att ga av nar jag drog till, men nu ska jag fanimej slippa ligga med arslet pa golvet.
Vad man ska overdriva...

Ok vad ska jag beratt mer om vad som har hant..Hm, i fredags sa var det stormote om varan volontarvecka. Vi kom inte fram till sa mycket tror jag. Innan alla kom till motet sa kom jag pa en bra ide.
Alla jag som jag vill prata med fran Sverige har ju ingen msn, och de som har msn, nej de har ju ingen mick.
Sa jag tankte, ok men jag gor en Skype anvandare sa far jag gora forsta samtalet gratis.
Tankte att jag borde ringa mamma o pappa och prata med dem. Men nej, ingen svarade. Provade med att ringa alla syskon, men nej ingen av dem svarade heller. Tankte att fan, det funkar val inte. Medans jag forsokte komma ihag hemnr till Ang, eftersom jag inte orkade hamta mobilen, provade jag ringa mamma igen men nej de svarar inte.
Men jag provade att ringa till familjen Nordin, och sanan mina ord men nordinare kan man lita pa. Jannica svarade
"Ja det ar Jannica"
"Hej Jannica, eh, hor du vem det ar?"
 "eee,uh. Nej"
"Jag bor t.ex i Polen"
"Nathalie?? Ar det Nathalie?! Angeeeeelica, Angelica det ar Nathalie!!
"Vad?? Ar det Nathalie??"
Fan vad glad jag blev over att hora deras roster. Antligen prata svenska, med nagon fran Sverige. Sa underbart trevligt.
Fick snacka med Angelica och hon ville veta allt som har hant pa sistonde,  visste inte var jag skulle borja. Sa mycket att beratta. Men vi fick bara snacka i en kvart eller nat for man far val inte snacka mer i forsta gratis samtalet. Naja, hon ska forsoka lana en mick av sin bror sa vi kan snacka mera over msn eller nat.Eller hur Ang?Lat Jannica fa snacka ocksa;P

Ok, men efter att volontarvecka-motet var over sa sprang vissa ivag for att kopa vodka. Herregud tankte jag, ska det vara fest nu igen. Inte hade jag lust med det. Sa de borjade festa har pa kontoret, jag satt vid datorn for jag hade lite viktigare saker att gora kan man saga.
Men jag fick leka dj under tiden eftersom min dator ar den enda dator som har speakers, sitter aklltid vid denna dator just for att, ja just det, de har hogtalare. "Typiskt Nathalie " tanker ni da.
Ok, jag deltog lite grann i denna forfest eller vad sjuttsingen det var. Men jag hann bara dricka en grogg sedan skulle vi flyga ivag till nat stalle. Heaven eller nat hette stallet. Men det var smockfullt. Bara vip gaster fick komma in tydligen. Sa Łukasz ville att vi kunde dra till Kilinska istallet. Ni vet, det dar dans/pub-stallet med de kusliga toaletterna dar man tror att folk kan se en genom glasfonstrerna.
Iaf, sa var vi dar o dansade till 3 eller nat. For vi kom hem runt 4 har jag for mig, och nattbussarna gar bara en gang i halvtimmen.

Igar sa skulle vi allihop till en filmskola dar de hade oppet hus eller nat. Som vanligt kom de flesta forsent, och jag o Kickan kommer alltid i tid. typ. Men vi kom ett par minuter forsent, vi skulle motas allihop utanfor Galeria Łodż. Jag o kickan tog en annan tram dit for att det skulle ga fortare, men trots det sa kom Łukasz som en oljad blixt fran landet ingenstans, fattar inte hur han visste att vi var dar. Naja, han ar mystisk den dar mannen. Men vi foljde pa mentorn till gallerian dar alla andra skulle vara, fan heller, inte en kotte. Alla var ju, forsenade! Sa han ringde till Gosia, som sa att jag o Kickan kunde dra direkt till skolan. Sa Łukasz visade oss dit for att sedan dra till gallerian igen o mota resten.
Filmskolan bestod av manga olika byggnader. Vi blev visade runt av en elev som ocksa ar koordinator till min tutor Gosias kille Ares, (han tillhor inte varan org.
Hade somvanligt ingen kamera (ska en dag samla ihop en massa kort fran olika tillfallen och lagga in, for det ar sa mycket som jag vill minnas).
Vi fick se pa nar en scen spelades in. Det verkade vara en helgalen film. De satt utomhus runt ett bord med gammaldagsa klader (de verkade inte bry sig om att stada bort alla gamla hostlov som lag, verkligen overallt)
Helt plotsligt hoppade en gammal kvinna upp och skrek nanting, sjalvklart fattade jag ingenting. Hon skuttade runt bordet och skrek i ansiktet pa de andra skadisarna. nar hon var klar med sin skrik-del sa damp en annan kille ner pa knana och skrek. Och scenen var over... Jag kallar filmen for: " Polska skrik med en nypa av skrik pa polska"
Vidare, sa fick vi folja med in till ett rum dar de editerar filmer. (Vi fick se det eftersom vi var inte manga i gruppen, bara jag kickan gosia och ares, eftersom de andra alltid ar sena och aldrig kommer i tid.)
Vi traffade pa en norsk kille som sa nanting pa polackiska, fattade inte mycket. Men sedan sa han nat i form av att "Har redigerar vi filmer och sa har ser det ut." Jahaaaa, sa vi.
Sedan var det inte sa mycket mera arr se an att vi gick till en liten bio de har dar vi fick se 4 kortfilmer som elever hade gjort. Det tva forsta var lite langre kortfilmer som var rikigt imponerande. Eller ja, visst var det manga detaljer som var mindre bra. Men i det hela sa var det riktigt bra gjort. De tva sista filmerna var bara kontiga kort kort filmer. Fattade verkligen ingenting av dem. Tror att eleverna anstrangde sig alldeles for mycket och forsokte gora dem for "djupa" eller nat sant. Resultatet blir ju bara att man helt enkelt inte fattar nanting och inte gillar filmerna istallet..
Naja, halvcoola effekter hade de lyckats med iaf.
Basta med hela den dan var nar jag o Kickan akte hem och at.
Gud vad jag langtar tills vi far vara manadspenningar sa vi kan handla riktig mat!
Gar omkring hungrig nastan jamt de senaste dagarna.
Maste ha pengar for jag behover verkligen nya skor. Kan inte ha dessa skor langre, speciellt inte nar det regnar. Hela foterna blir ju dyblot!

Ok, ni far ursakta att denna blogg blir lite trakig utan foton. Har ju inte nagra just nu. Pga att jag inte har nya batterier till kameran(!!) Men sa fort jag far kopiera fran ngn annan sa ska jag lagga in dem.
Eller jo jag har lite foton ni kan se for jag var pa ett polskt brollp helgen innan Spała. Min polska larare ville att vi alla skulle komma pa hennes brollop. Det var en modern och valdigt stor o vacker kyrka. Och hon var jattevacker i sin klanning.



Hon var lycklig som bara den

Sjalvklart klom vi forsent till brollopet, 10 min. Men det gjorde inget for vi hade inte missat nanting. Prasterna(tva st?) babblade, tyckte jag, samma saker hela tiden. Och ingen markte att vi kom forsent, pga att vi inte hittade ratt buss eller tram till kyrkan. Den lag lite utsides fran stan.
Kyrkan var sa stor att inget marktes, plus att folk gick ut o in hursomhelst anda...
Det var ett fint brollop, tror jag. Var sa mkt folk, sag ite vad som hande dar framme, prasterna pratade skit antar jag, fattade ingenting. Nar den ena hade pratat var det en klocka som slog tre ggr, da foll alla till marken o spelade doda.
Nej jag skojar, men nastan, de foll pa kna och bad. Efter en stund satte sig alla up igen och den andre prasten tog over och babblade strunt igen. Tror det var mer hogmassa an brollop. Typiskt kyrkan.
Under tiden sa gick folk ut och in som sagt, varje gang en ny person gick in korsade de sig och foll pa kna infor Jesus eller Goliat, vet inte om det spelar roll.
Tortyr var det iaf, ryggen pinades och fotterna varkte eftersom vi hade sprungit hela vagen till kyrkan, och jag hade inte mina gympadojjor pa mig, sprang i klumpiga klackkangor.
Bara darfor sa var man tvungen att stalla sig upp hela hela hela tiden. jesus hit Gud dit, och sa sta upp!
Riktigt brollop vare... hmm.?
Ok, efter brollopet skulle vi sta (gaah!) och vanta pa att komma fram till bruden for att gratta henne. En miljon manniskor senare var mission completed och vi drog hem.

Tillveckan kommer det inte handa sa mycket mer an att pa onsdag ska jag ha workshops pa denna nya skola, hoppas det ar lika trevliga larare och elever som pa katolska skolan.
Vi kommer antagligen fa vara pengar(!)weehoo. Da vet jag en som kommer att ga in i varenda skoaffar i hela Łódż.
Hoppas att jag kommer att fa tid att aka till dagiset pa fredag. har inte varit dar pa lenga pga alla resor hit o dit, och alla workshops och blaha.
Kickan sa att Magda, lararen dar, verkligen vill att jag sak komma sa vi kan hitta pa ngt kul med barnen, ga pa bio eller vad det var.
Ja just, pa tisdag ska alla volontarer komma hit pa kontoret och leka elever, for jag o Clement ska trana vara workshops infor dem. Gosia tycker det ar bra att vi tranar pa smadetaljer. Tycker jag med, jag vill veta hur man handskas med tystlatna och blyga skolklasser. Som aldrig fragar nanting! Hemskt!

Ok, men nu ska jag sticka hemat. Maste ata dagens andra mal, som bestar av tonfisk, makaroner, majs och vitlokssas.
Utsokt har i Polen, men jag skulle aldrig ata det i Sverige. I Sverige ar man krasen, men inte har. Har t.om atit mogligt brod... Pappa skulle vara stolt. :)



Pussar o Kramar till er alla men nu maste Nut sticka.*gone



Kommentarer
Postat av: Tomas

Hej!



Roligt att höra av dig tjejen! Ser ut som om ni har fullt upp där nere... :)

Jag har ett Skype-konto som jag kan sätta upp på nya datorn - då behöver man inte tänka på det där med fria minuter utan tar allt via nätet. Skulle vara roligt att höra av dig "live" någon gång och den syster skulle nog smälla av om du Skypade någon gång. ;)



Ha det toppen!



Kram,

Tomas

2008-10-27 @ 08:06:57
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Louise

Hej gumman!

tråkigt vi inte hann prata nåt må msn-messenger igår.Jag var så hungrig,du vet väl hur det är?=)

Vad kul att det går bra för er.

Vi saknar dig här hemma.



Kram från oss

2008-10-28 @ 10:19:16
Postat av: Angelica

"Har t.om atit mogligt brod... Pappa skulle vara stolt" haha xD

Det var så roligt att snacka med dig, jag höll på smälla av när Jankey sade att det var du i andra sidan av luren! Och jag tror ärligt talat inte att hon har efterhämtat sig från chocken ännu! Men det var trist att det bröts så plötsligt. Men när jag snott Mogges mick så kan vi snacka:)

Vad roligt med ett polskt wedding, även om det verkade lite drygt på något sätt..Men det verkar som att du har jätteroligt där borta och det är ju det so räknas:) Saknar dig massor och hoppas verkligen att du kommer hem till jul! kramar ! Jannica och resterande klanen nordin hälsar också

2008-10-29 @ 17:04:23
Postat av: Erika

Heej



Oj vad kul det verkar, härligt att du

kommit in i det här med workshops m.m.

Hoppas resten av visiten blir lika härlig.

Många kramar Erika :P

2008-11-02 @ 09:30:46
URL: http://erikaboman.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0