Saknar Er!

Hej alla barn nu ar det poland dags, hor har vad nu polacken snart vill ha sagt.  :)

Har kommit fram till att polacker verkligen aldrig kommer i tid. Har for mig att de sa att har ar det bast att alltid komma lite sent, kanske 15-30 minuter efter bestamd tid. Jag som alltid vill komma i tid far da vara sa god att vanta kanske i 20 min pa att nagon kommer o oppnar at en. Jag fick ju alltsa vanta ett halvar pa att nagon med nycklar kom o laste upp kontoret.
Det ar sa att vi ar totalt 8 volontarer i detta projekt har i Łodż. Sa det ar 2 lagenheter och 4 pers i vardera lgnht. Varje lagenhet far bara ha en nyckel till det kontor dar de internet fungerande datorerna finns.
Sa, jag hade inga nycklar idag, men Clement kom iaf, tillslut sa han kunde lasa upp.
Vi har just skrivit lite mejl till olika skolor. Som ni kanske kommer ihag sa ska jag ha foredrag i olika skolor, men forst sa maste vi skriva o fraga om vi far komma. Vore ju lite pinsamt annars att bara dyka upp sa dar som ett vandrande spoke o skramma skiten ur ungarna med svenska nyheter... ;P
Ar nu extremt hungrig. Undrar nar vi far sluta sa vi kan ga hem o ata. Jag misstanker att efter detta sa maste vi dra till det andra kontoret och hjalpa Joanna med lite kontorsjobb igen. Suck, naja. Jobb ar jobb.

Jo ni det har hant en hel del i helgen. Sa darfor kanske det ar lite roligt for er att lasa, nar det val hander nanting menar jag. Kanske inte vore sa roligt o lasa nar jag bara skriver. " Jaaa, idag sa har jag lagat frukost, sen gick jag pa toa o borstade tanderna. Efter det skyndade jag mig till tremmen for att hinna i tid till kontoret, dar jag satt i ett par timmar och skrev....Vidare, pa kvallen at jag middag. Gonatt"
Nja, det later inte sarskilt roligt att lasa nanting sant varje dag. Sa darfor vantar jag i nagra dar med bloggen o sa.
Ja, I fredags sa skulle allihop ga ut.
Alla innestallen, eller vanliga pubar o sa... eller vi sager sa har, ALLT finns pa den stora ga gatan Piotrowska. Precis allt.
Vi volontarer och ett par mentorer skulle alltsa ga ut. Jag o Kickan var i tid som vanligt dar vi skulle motas. Polackerna har inte smittat mig annu med komma-forsent-sjukan. ja, vi vantade dar ett bra tag. Jag ringde Gosia o undrade var i de var. Hon var hemma, hade just blivit sjuk. Men hon skulle ringa Lukasz o se till att han kom. Han kom nastan pa en gang som en flygande avklippt nagel. Visade oss ner till en klubb eller vad det var. Man gick ner i underjorden nanstans. Mycket mysigt stalle, men det var ganska overdrivet hog musik. Man kunde knappt prata med varann utan att skrika till slut. Vi kom dit o dar vantade systrarna Basia o Kasia(alla dessa -asia namn!)
Vi satte oss ner dar o pratade med systrarna tills alle andra hittade dit.

Lillasystern Basia som alltid har ett leende pa lapparna.

Storasystern Kasia som verkar vara i en extremt viktig diskussion med Marit.


Milicia, Hanne och saklart Kickan som antligen kan sminka sig av en bra anledning. Hon sminkar sig aldrig annars.

Jana och Lukasz. och en halv Milicia. Undrar verkligen vad de pratar om. Jag antyder om Janas grimas.
Clement verkar lycklig eftersom han markte att Basia har studerat franska pa gymnasiet. Hans engelska ar inte det perfekta. Ar sa himla svart att hora vad han sager ibland.

 
Vi ar de eviga flumnissarna. (Vi tog faktiskt bara en endaste drink pa hela kvallen.) sa det sa.

  
Valdigt fin bild pa Kickan tycker jag =)

    
Jag vet inte vem som var klanten, tror det var Marit, men en jacka hade fallit ner bakom soffan. Och ingen nar ner. Sa Lukasz dok ner pa momangen. Hjalten kommer upp med den valbevarade offret - jackan.

Var som sagt valdigt trevligt dar nere pa puben. Men om de inte hade spelat sa hog , ska ocksa antyda dalig, musik sa hade det varit annu trevligare.
Efter det sa var Basia, och Kasia tvugna att ga hem. De skulle upp o jobba morgonen efter. Men vi andra gick till nasta klubb som var en bit bort. Kaliska heter den. Det var en haftig klubb. 3 vaningar hog. Alla vaningar ser exakt likadan ut sa om man skulle har varit full sa skulle man knappast ha en aniong om vilken vaning man var pa o darfor orsaka forvirring.
Det fanns en valdigt laskig sak med toaletterna. Ja, de var ju halvfrascha kan jag faktiskt saga, men det var inget med hygien.
Det var vaggarna. Man kunde se alla manninskor som var utanfor toan. Alla manniskor som satt vid baren, eller alla dem som satt runt i borden, eller de pa dansgolvet. Jag kunde se dem, men glaset var gjort sa de inte kunde se mig. Det var laskigt att sitta dar. Jag satt dar, och rakade kolla pa nagon, och den personen stirrade rakt pa mig. Jag ar saker pa att hon inte sag mig, men da nar jag satt dar sa var det bara sa laskigt for det sag ju ut som kvinnan sag mig. Jag dok i byxorna pa momangen och stortade ut ur dasset.
Iallafall, det fanns inga bord lediga sa vi gick allra langst bort o stallde oss. Jana och Kickan kande att de ville ga hem. For morgonen efter sa skulle de aka ivag pa traning. Alltsa samma sak som jag o kickan var pa nar vi var i sthlm. Pa den dar avrese kursen. Men detta ar sama sak fast for alla volontarer i Polen. Det ar sa pass manga volontarer i Polen just nu sa de maste dela upp alla volontarer sa vi aker i omgangar till Warsawa. Jag o Marit ska dit i oktober.
Naval, efter de hade akt hem sa var vi kvar o dansade till 2 pa natten. (de spelade en hel del svebsk musik faktiskt, de verkar vara galna i Idol-Dani, tjejerna skrek nar hans lat spelades, stackars flickor..)
Snacka om vad slut man var nar jag kom hem. Somnade pa stort.
Nasta dag, pa lordagen alltsa sa skulle dagen spenderas pa Manufaktura. Eftersom det ar sa nara dar vi bor sa gick jag o Marit dit astallet for att ta tremmen, lite onodigt egentligen kanske.. Vi fick en chans att pratas vid, o lara kanna varandra battre. Ar lattare nar man ar bara 2.
Vi motte den tredje tysken Hanne dar.
Grejen var att vi skulle till Manufaktura for att handla allt mojligt nodvandiga saker. saker till lagenheten, saker som behovs till vintern. och saklart, Lordagsgodis, haha :)
Vi hittade lite smasaker som behovs. krikar till handdukar, besticklada, fleecefiltar sa soffan ser livligare ut. Jag hittade en liten spegel ocksa, och det behovs for det ar hemskt att 4 tjejer ska dela badrum och det finns bara en endaste spegel..
Efter shoppingen sa motte vi Milicia o Clement. Vi skulle kaka pizza ocksa. Gud vad goda pizzor. Dit maste jag o Kickan nangang o kaka.  Yummy!
Efter denna dag pa manufaktura, var man an en gang trott som bara den. Jag o Marit slapade fotterna efter oss.
Vi blev paranoida ocksa, vi skulle ta en genvag genom parken. Egentligen sa var det kanske en senvag, for vi kande inte igen oss nar vi kom ut ur parken, vi fick ga en bit lagre tills vi kom till ratt gata. Men det var morkt, och vi trodde oss se yxmordare overallt.
En bra sak var att vi hittade tva fina krukblommor som bara lag pa marken och dog langsamt. Jag sa att om ingen ser sa kan vi ju bara ta hem blommorna. Sa vi gjorde, och nu ser vardagsrumet mer levande ut. Det kommer se annu finare ut ar vi har malat om, och nar vi har hittat gardiner. Jag gav forslag att vi kanske kunde hitta ett extremt billigt soffbord ocksa, som inte ser alltfor skabbig ut. Den behover inte vara stor. Kan vara ett litet soffbord bara. Det skulle se mkt finare ut da.

Vi ska forresten borja mala om ikvall faktiskt. Kommer sakert bli kul. Jag gillar ju o mala. och Marit ar snalare o annorlunda nar hon inte har en landsman med sig.
Allt ar annorlunda, en helt annan stamning nar alla ar hemma i lagenheten. Da gommer sig alla for varan och forsoker att komminucera sa lite som mojligt..
Konstigt faktiskt..

Otroligt fin nattutsikt ma jag saga.

Pa sondagen sa skulle vi kl 3 mota allihop pa Piotrowska. Kasia ville att vi skulle komma o stodja freden. Det var nan organisation pa gatan som samlade in namn och signeringar som de sedan skulle skicka till Polens minister. Jag skrev under och har nu skrivit brev till Polens president.
Det var ingen demostration direkt. Bara en namn insamling till en org som vill fa bort alla vapen, vald och sant i bade Polen och hela varlden.
Nar jag sag mig omkring sa markte jag att det aven var nan street festival. Det var konstiga manniskor overallt, som stod helt stilla eller gick omkring helt utkladda ditt allt eller inget :P
Djavulen och den goda fen. Vet faktiskt inte vad det forestaller. Men om man gav dem pengar sa andrade de stallning.

Vi stod dar en stund tills fotterna borjade verka. Det var nagon vi skulle vanta pa, tror det var Kasia, sa vi gick till ett cafe o tog en kaffe for att vanta pa henne. En Cappuchino senare dok hon upp, och vi kunde antligen dra ivag for att ATA!
Varje sondag sa ar det middag for alla hema hos nagon. Och nu sa har de internationella middagen borjat. Igar borjade alltsa Polen. Sa Basia o Kasia bjod pa polsk mat. Det var rodbetssoppa och piroger. Det var, ganska, gott. Det var atbart iaf :) Vi var alltsa i de andra volontarernas lagenhet. Nasta gang har jag ingen aning om vilket land det blir. Jag har tankt att bjuda pa svenska meatballs nar det ar sverigekvall. Otur for de vegetariska da, for tva eller tre ar veggisar. Sa de far ata svenskt knackebrod och makaroner... :)haha


Fr v. Vasha eller nat heter han, fr Georgien(en helt annan volontar fran en annan org som anda vill delta i vara vol. moten,Milicia ar uppspelt pga att han kan lite av hennes sprak,Joanna kom till varan middag ocksa,den rodhariga Kasia.


Dar bak sitter polackerna o viskar om ngt superhemligt. Jag kande mig extremt ensam hela kvallen, for alla satt o samtalade pa sina egna sprak, plus att Kickan ar borta sa jag har ingen att snacka svenska med.

Hanne o Marit, Clement. Och Milicia och denne eh, Vasha sitter fortfarande uppslukande om sina sprak och diverse..

Kvallen tog till slut slut. Som vanligt var jag trott som fan. Ar jamt trott pa kvallarja nu for tiden. Tror jag har gatt o lagt mig tidigt varje kvall. Det ar ju extremt bra, men jag ar sjukt trott pa kvallen. Ibland kan jag inte somna i forsta taget heller. Otroligt jobbigt.

Nu snart ska Gosia tydligen komma och ge oss lite mer direktiv om vad vi ska gora. Fick nyss ett mess av henne, sa vi ska antagligen inte till det andra  kontoret o hjalpa Joanna, puh!
Jag ska nu ta en macka sa jag haller mig halvt matt tills jag kommer hem sedan. da ska jag laga makaroner o korv. Mumsigt varre.

Vill bara saga att jag saknar er extremt mycket., saknar var och en av er. Onskar jag kunde komma en svang till Sverige o besoka var o en. Men sedan kom jag o tanka pa att jag har bara varit har i en och en halv vecka. Inte mer.
Langt till Julen. Vill garna se alla da. Men jag far se hur det blir. Om jag har rad att gora en stor svang runt om i sverige. Vore kul. Men det galler att spara pa penningarna jag tjanar har. Langtar till forsta paychecken.
Jaja, nu ska jag sluta tjota. Och kaka min macka.

Puss o Kram pa er allihop.
Cześż!

Kommentarer
Postat av: Kathleen

Och vi saknar dig!!!



Det är så himla kul att läsa om allting du gör därnere, hoppas du fortsätter blogga efter din resa i Polen, för jag älskar att läsa bloggar! Nyfiken som jag är...hehe



Puss på dig syster!

2008-09-23 @ 08:08:05
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Angelica

Saknar dig också sötnöt! Det känns som att du har varit borta jättelänge faktiskt!Men snart är det som sagt jul, och nåde dig om du inte hälsar på! I sådana fall får du endast blåbär i julklapp!

Roliga klubbar du verkar ha varit på, läskigt med "see-through" glas på väggarna!

2008-09-23 @ 10:30:08
Postat av: William med familj

Hej moster!

Ville bara skriva att jag saknar dig.

Idag har jag blivit masserad på babymassage.Men jag ville inte ligga still=)

Hoppas korten kommer snart på mig så ska mamma scanna in dom å mejla till dig.

Kommer snart nya kort.Mamma lovar det.

Puss från oss i kvarnå

2008-09-24 @ 20:59:29
Postat av: Jannica

saknar dej också! och grattis på födelsedagen föresten :D (vet inte om du fick sms:et) hoppas att dom firar dej där nere..eller uppe... eller vart fan polen ligger xD men vi får ses till jul i alla fall :)

2008-09-26 @ 14:02:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0