Glad Pask

Glad Pask pa er alla.

Tack for alla pask halsningar. Blev glad av att fa se att alla paskkarringar och paskgubbar fortfarande gor sitt jobb bra dar hemma i Sverige.









Ja nu undrar ni kanske om, eller hur jag har firat pask.
Nja, inte direkt.
For det forsta sa ar inte pasken nagot speciellt for mig, det var val bara det nar man var liten och visste att nagonstans sa vantar ett agg fullt med godis nanstans i huset.....

Men, dock sa har jag pa ngt satt firat att jesus dog. Eller ja, det ar ju vad barn tror att man gor.
Sjalva pasken har ju inte sa mkt med jesus att gora, men vuxna intalar ungarna om att vi firar det pa grund av att han dog.
Det ar ju bara efterblivet att saga - da tror barnen att man ar glad och ater choklad och att det var en bra sak att en stackars man fick lida och do pa ett kors.....
Naja, nog med detta religiosa snack. Men det ar inte latt att bo i ett kristet land. Gud hit och jesus dit, varje dag.

Blev nastan tvingad att ga till kyrkan igar, men de skulle ha behovt surra mig och sedan hyra en hast for att slapa mig dit.

Det ar en tradition har i Polen att man gar till kyrkan med en korg med agg, brod, hembakad kaka, vatten(tror jag) och sa var det ngt mer. . . Hmmm, *tanker efter,  men kommer ej ihag, bryr mig inte sarskilt heller*
Och sedan staller man korgen framme vid altaret och prasten ger maten valsignelser och lov ord och sager tjohej och tjolahopp och rajtan tajtan, och vips sa ar det blessed.
Jeeeez.......

Sa idag till frukost sa fick jag ata valsignad mat, eftersom Marit, hennes syster(kom igar och ska stanna har nan vecka) och en annan volontar som vi traffade pa traningen i warsawa, gick till kyrkan igar.
Maten smakade inget speciellt, inte mer an vanligt.



Vi fick en sot liten korg och choklad av gasterna.



I onsdags sa borjade vi fira pask genom att vi malade paskagg i Gorkiego lagenheten.
Alla volontarer, inklusive Vazha(som inte ar en del av ferso volunteers) och Łukasz(som ar mentor) var dar och ville kanna sig som barn igen.
Vi hade kopt 6 aggkartonger, kokade en hel del.
Men sa satte vi igang med att blasa ur all agg sorja ur skalen.
Mina lungor madde inte sa bra efter det. Ibland sa var det verkligen nast intill omojligt att fa ut aggulan! Den var forbannat envis ma jag saga!
Vi gjorde en massa omelett och grejer av allt som vi hade blast ut.
Jag ville inte tanka tanken pa all denna mass-bakteria som vi at sedan, all spottloskor och sakerligen blod fran vara lungor ocksa - for vi blaste sa hart.

Men, sa kunde vi borja mala. Vi hade stulit lite penslar och farg fran kontoret - men det gar sa bra sa.
Jag malade bara tva agg, fick kramp i pekfingret och tummen - eftersom man maste halla agget pa ett speciellt satt sa man inte forstor fargen.

Ja, mina agg blev inte vackra direkt. Take no credit there.
De sag inte speciellt paskiga ut heller, men alla fattade atmionstonde vilka agg som var mina.
"Thats Nuts eggs", horde jag nagon saga.



Aven i onsdags sa var det ju Mala Jorden dagen pa Manufaktura.
Eftersom varan organisation vill gora nat at Jordens Dag och blaha, sa skulle vi av ngn underlig anledning mala jorden pa stenplattorna pa manufaktura.
Cinema City stotte oss ocksa, de ville vara med pa ett horn.

Vi skulle alla vara dar kl 8. Det var ett javla gnall om att vi maste vara dar prick atta sa vi har tid att forbereda allting innan det skulle starta kl 10.
Jag som aldrig ar sen, inte sa ofta iaf, var dar innan 8.
No one there, of course....
Polacker sager jag bara! Aldrig i tid!
Sedan kom Vazha, lite efter 8.
De andra kom 20 over, ungefar.
Suck.

Naja, vi hade delat upp alla varldsdelar sa jag och Gosia skulle fixa Europa.
Alla hade varsin rulle med maskerings tejp och kunde satta igang och forma alla varldsdelar och lander.
Jag sag till att Sverige blev snygg och prydlig.

Efter en lang tid av frustrering, svett och panik sa blev slutresultatet ganska bra. Inte sa skal enligt med hur alla delars storlek var jamforda med varann, men ungarna skulle knappast bry sig.



Vi fick ett smakprov hur pass varmt det skulle bli den dagen. Solen hade borjat skina ganska tidigt den morgonen. Och vid 10 nar ungarna kom sa var det hur varmt som helst. Och dar stod man med en ful t shirt som man var tvungen att ha pa sig. Den var tva storlekar for stor och orange! med ett stort Cinema City tryck.
Plus att jag hade brallor pa mig, ar ju nodvandigt nar man skulle sitta och mala en hel dag.
Svart + sol betyder "annu varmare". Suck.

Iaf, ungar kom vid olika tidpunkter, och varje larare fick en kartong med tavelkritor.
Overallt sag man ungar sittandes i fargrika kritmoln, nagra brakade over vilka stenplattor som var dennes eller den andres.
Varat jobb var bara att se till sa de malade i sjalva landerna.
Inga solar och hundar i haven har inte! "Vi kan inte dranka solen, och hundarna kan inte simma hur lange som helst"



Dagen var lang och varm.
Trakig ocksa, man hade inte sa mkt och gora. Och efter 12 tiden sa blev det mindre och mindre barn, tills det inte fanns nagra alls.
Sa da var det upp till oss att mala klart allting.
Sa man satt dar och malade masterverk, drack vatten som bara den, sprang till bion for att lana toaletten, sprang for att ata nanting, drack mera vatten, malade lite mer sa man fick kramp i roven av att sitta pa sten timme ut och timme in.
Ja, det var det enda man gjorde i tre timmar. Och solen holl pa att smalta bort alla manniskor.
Det var sa varmt, och jag borjade fa huvudvark!

Man blev mer och mer pa daligt humor, till slut belv man sa less pa allting sa jag hade lust att kora upp de dar jakla afrikanska trummorna i roven pa polackjavlarna.
Det satt en grupp och trummade pa afro bong bong trummor, i flera timmar!
Forst var man fascinerad, och stod dar lange och tittade. Men sedan sa blev det bara sorligt att hora samma skit om och om igen.

Dar satt dem, de onda polackerna.......



Naja, till slut sa var jobbet over. Da kom en fotograf som skulle gora en rapport om detta. Han tog kort pa nastan allt.
Sedan kom brandkaren, och hissade upp f-grafen pa en stege, som i sin tur skulle knappa en bild av alltihopa.
Aven sa bildade vi, som hade jobbat med detta, en kedja och bildade ett hjarta.
Skulle ha varit roligt att se den bilden.

Japp, och sedan skulle vi bara stada och plocka ihop allt. Ta bort all tejp ocksa.

Vi horde aven aska - sa det var sakert ocksa anledningen till att jag hade huvudvark.
Inte bra att sitta i solen i 7 timmar, utan att ata nat vettigt, plus att det var detta tryck i luften pga aska.

Efter alltihop at vi middag pa Green Way.

Tydligen sa hade var organisation plus bion betalat 300 zl till brandkaren for att spola bort all var farg.
Kandes lite sorgligt och ganska onodigt att vi gjorde det dar nar det inte kunde bevaras. Och jag som la ner sa mkt tid pa en speciell stenplatta.
Men jag fick hora av Łukasz igar att det var nagra "verk" som inte kunde spolas bort.
Mitt lilla verk hade farg kvar, plus en "malning" av Kasia som Vazha hade gjort.

Nasta gang jag gar till Man, sa maste jag kolla om det verkligen finns kvar eller ej. Skall ta kort isf. :)




Pa torsdagen sa trodde jag att jag skulle ha tva workshops.
Skulle ju borja tidigt, sa jag vaknade uber tidigt. Skit trott. Skyndade mig som fan till skolan. Men det var morkt och tyst, och last.
Jag ringde pa, och en stadtant kom och oppnade. Jag sa att jag skulle ha workshop idag.
Jag forstod inte allt hon sa, men det var nat om att skolan ar stangd, det ar lov och att jag kunde komma pa onsdag.
Knappast denna onsdag eftersom det fortfarande ar lov da.

Naja, trott som fan akte jag till kontoret. "En ledig dag, det var som fan" tankte jag.
Kl 12 skulle jag ha privat lektion. Var ingen ide att aka hem. Men sedan efter polackiskan sa bar det av fort som fan till Franciszcańska.
Och som vanligt satte jag mig pa balkongen och solade tills solen gick ned.

Pa kvallen sa skulle det bli bye bye-party for danskan.
Ja hon var har en svang igen, denna gang var det bara ett besok - hon och hennes far hade kort bil hit.
Vi skulle till nan klubb.
Jag messade danskan och fragade var den lag - hennes favorit pub.
Men hon satt pa irish club med sin far och sa att jag kunde komma dit forst.
Ett mycket fancy stalle det dar. Dyrt ocksa.
Men hennes far har gott med pengar kan jag tro, men an en volontarlon. Allt i Polen ar egentligen billigt, iaf om man har har normal lon och inte bor i Polen.
Naja.

Hennes far var trevlig. Bjod mig pa en ol. Och vi pratade om varfor danskar och svenskar fattar norska battre an varandras sprak.
Sedan sa motte vi andra pa S.....nanting nanting hette den.
Det var gamla volontarer dar, fran forra aret som danskan redan kande. Och sa var det ex ex volontarer.
Som vanligt sa fick man ga igenom de vanliga fragestunderna.
Ar nastan less pa att traffa nytt folk nu. Gor det jamt och hela tiden, och sa maste man ga igenom samma sak hela tiden, "Ditt namn, var exakt i sverige bor du, varfor ville du bli volontar, hur gar projektet, trivs du i Polen, vad gor du i ditt jobb, vad hander nar du aker tillbaka, studerar du, varfor INTE??"
Alltid samma visa.
Visst ar det roligt att traffa nytt folk och gora nya kontakter runt om i varlden, men man maste vara alert och verkligen vilja tala med dem, och forst och framst vara intresserad av att lyssna!!
Visserligen ar jag varldens basta lyssnare men aven jag har mina granser.

Naja, sedan kom Clement, sedan Vazha och Łukasz.
Milicia var for trott for att komma, aven Marit tydligen.
De andra i Gorkiego hade akt hem till tyskland for att fira pask.

Vi satt och trangdes runt ett bord till ett, (danskans far gick till hotellet efter en timme fran nar vi kom dit)
sedan foljdes alla at till att folja danskan till hotellet och ta avsked igen.
Men denna gang ar det sista gangen jag traffar henne i ar.
Hon ska hem, sedan aka till Indien i en och en halv manad. Sedan skall hon studera i host.
Men vi har redan bestamt att jag ska aka till Danmark nasta ar.



I Fredags sa kom da Johanna, en tysk volontar jag traffade forra aret pa forsta traningen vi hade.
Jag och Vazha hade anordnat film kvall.
Flickorna tyckte det var for ljust for skrack film sa vi borjade med att se en film som enligt Vazha ar jattebra, den ar georgiansk, gammal, och... ja patetisk.
Inga hollywood effekter dar inte! haha
Nej sedan sa kunde vi borja se film!
Nast ut var en bra rysare faktiskt, men Kiefer Sutherland. "Mirrors"
Enligt mig sa var den helt ok.

Men om grannarna horde oss sa skulle de tro att vi sag en skrackig komedi eller nat, eftersom flcikorna skrek till nastan hela tiden och jag och Vazha garvade som bara den pa grund av deras pip skrik.
De var ju radd for nastan allt, det forstorde filmen ganska rejalt.
Fick mig att minnas nar jag sag Grudge 2 pa bio. Jag och polarna satt langst uppe, men det var en tjej langst ner vid bio duken som skrek sa pass hogt hela tiden, sa det lat som om hon satt alldeles bredvid en och skrek i mitt ora.
Minns att jag onskade att jag hade tejp i fickan...



Naja. Dagen efter, igar alltsa sa kom Marits syster. De ar uuuberlika varandra.
Hennes syster ar hur sot som helst, hon gav mig lakrits!
"Som tack for att jag far bo i din lagenhet" sa hon.
Och vilken god lakrits dessutom. Fast det kanske beror pa att jag inte atit det pa lange och da blir smaklokarna annu mer chockerade nar de antligen far smaka pa det godaste godiset som exixterar.
Men jag tror att Marit hade skvallrat om att lakrits inte existerar i Polen.......

Pa kvallen sa var det pask fest, som vi kallade det.
Fest hos Ares och Nico.
Nya manniskor dar med. Kusiner och kompisar till Nico.
Trevliga fransman/polacker faktiskt. Tror jag faktiskt pratade med alla.

Forutom en....

Det var en skum filur som gick omkring med en vodka flaska i handen.
Sa fort nagons glas var tomt kom han och hallde i en svatt, vare sig man ville eller inte.
Sedan forsvann han helt plotsligt, och dok upp igen om nagon hade druckit upp.
The flat ghost fick han heta.

Polisen kom pa besok. De ville ha en ol de med.... Nej, inte direkt.

Grannarna hade tydligen stort sig pa att vi "talade for hogt, och spelade skit pa stereon"
Det sista kunde jag halla med om faktiskt. Men vi var inte sa hogljudda, jag har hort varre.
Vi fick en varning, och om grannarna ringde polisen en gang till sa skulle vi bli forda till fangelset.
Var lika bra att packa och dra hem egentligen.




Pa en av mina rundturer i gettot (jag bor faktiskt i Łódż varsta ghetto) sa sag jag denna snygga dorr.
En sadan skall pryda mitt framtida hus har jag bestamt.


Nej nu ar jag sen till dvd kvall hemma. Milicia har laptop och nan har en film.
Kanske bast att pysa, sa grabben.





Pa pa

Kommentarer
Postat av: Kathleen

Tack tack!:)



Det är genom skolan som jag fick tag på det där programmet, tyvärr inget gratisprogram men vi fick ha det en månad vi som skulle visa upp det för andra! Så då fick jag prova på hur det var!:)

2009-04-16 @ 15:05:57
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Anonym

never, jag har redan sumpat den chansen :D

2009-04-16 @ 17:34:26
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: Louise med familj

Hej gumman.Har inte vart ute och läst på ett tag.Jag såg att du lagt ut bilder.Jättefint.

Ses i juni.

Kram!!

2009-04-23 @ 18:36:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0