Utslangda om en manad.

Vi maste flytta ut ur varan lagenhet om en manad. Agaren har salt den. Vi hade ett litet mote med Joanna idag. Hon berattade for mig och Marit att det ar kris, agaren ringde dem och sa att han har salt till nan annan. (Det ar ett konstigt system har i Polen...)
Joanna har inte hittat ny lagenhet annu, men hon och Jacek jobbar pa det. Finns chans att det blir en liten men fin lya, men att det maste vara nara centrum, sa jag inte har for langt till kontoret och alla skolor och tag stationer och att det inte ar for langt till Marits dagis.

Jag sorjer, eftersom jag alskar varan lagenhet. Den ar rymlig, och jag gillar mitt rum. Jag som har gjort det sa fint pa vaggarna, satt upp alla mojliga grejer.
Och balkongen, som ar perfekt for att ligga och sola!

Jag har legat dar snart en vecka, solat sa ofta jag har kunnat. Alltsa, jag har inte legat dar en hel vecka nonstop..... Think guys think....
Dock, sa har jag fatt lite farg. Jag ska bli morkare an farsan! Men det ar en mission impossible faktiskt. . .

Alright, jag kan da beratta vad som har hant de senaste dagarna.
Har redan borjat prata om idag och jag kan fortsatta bakat.
For ovrigt idag sa har jag inte gjort sa mkt. Ledig idag eftersom jag egentligen skall vara ledig pa torsdag, eftersom det ar pask. Men jag ar tvungen att jobba hela dagen da.

Igar var jag och Clem i Sieradz igen. (Vi skulle bara dit och ha vara gamla workshops faktiskt, om vara lander.)
Som tur var blev man inte trakasserad av en wannabe nunna denna gang, utan man fick en annan larare.
 Och denna gang var det lite annorlunda.
De hade slagit ihop tva stora klasser, sa hela rummet var fyllt med akne-terroriserade stackare och flickor som inte kan avgora vad som ar for mkt smink eller ej.
Och de skulle ha en liten presentation faktiskt, om vad man kan gora i Sieradz. Sa de visade en kort film, med bilder och korta klipp vad de kan gora varje arstid och sa vidare. Men en urlang och irriterande techno lat som aldrig andrade varken ton eller rytm. Jag holl pa att bli galen.
Men jag log och appladerade friskt nar filmen var over - fast vi kan ju undra vad jag blev mest glad over...

Sedan sa knuffade jag upp Clem sa han kunde borja med sin workshop.
Efter en halvtimme var det min tur.
I slutet sa var det fragestund. Herregud, fragorna tog aldrig slut.
Men, tillslut kom de inte pa nat mer att fraga.
Tva grabbar kom fram och gav oss varin stor kanin av choklad och onskade oss tillbaka och att det var en ara for dem och deras skola att vi kom.
Ett "aaaaaw" for ur min mun. Och ett stort tack ocksa.

Efterat sa sa lararen att de har bestallt pizza och att en bunt av elever vill folja med oss och kaka.
Sa tonaringarna visade vagen och vi delade pa tre enorma pizzor. Vi hade inte mkt tid eftersom taget skulle ga vid tre. Sa vi kakade fort, pratade fort och tydligen sa hade skolan rad med taxi ocksa. Vi kom tre minuter i och for hem.

Trott som bara den, efter den dagen.

 Men den var inte slut. Pa kvallen var vi tvugna att dra till Cinema City.
Vi volontarer och nagra mentorer skulle ha mote med agaren och nan undersate till bion, angaende Painting the Earth som skall hallas till pa Manufaktura imorgon.
De ska joina oss och lagga ut lite pengar och jobb ocksa.
Motet var pa polska sa jag fattade inte mkt, men jag fick lite updates av Kasia emellanat.

Sedan sa jag till Marit att vi kunde fraga killen som jobbar dar om vi kanske kunde fa lite posters. Eftersom nagra vaggar i varan lagenhet ar sa tomma. Hon tyckte det var en bra ide.
(Ja, nu ar det ingen ide eftersom vi kommer att bli utslangda ur lgnhtn snart....)
Men vi valde ut en poster med en ny film med Cage (saklart), en skrackis som jag har i mitt rum - (along med Cage), sedan visste vi inte vilken vi skulle ta sa vi tog tva st - Benjamin Button filmen och Anglar och Demoner.
Nu kanns allt bara onodigt, men igar sa var vi lyckliga. Sa vi slipper kopa dyra posters eller tavlor att ha pa vaggen.

Efter det gick nastan allihop till Beerhalle, bara tysk ol dar.
Vi hade litet mote, och alla pratade om vad som har hant under helgen. Alla andra volontarerna forutom jag var i Gdansk. (Jag har ju inga pengar, de andra kommer fran rika familjer - eller lever fortfarande pa sina foraldrar, eller har sparade pengar i overflod. Men ej jag)
De var dar for att fira nan annan volontars fodelsedag.

Łukasz berattade vad som hande pa lordagen.
Fast jag kan beratta i mina egna ord vad som hande i lordags.
Jag, Vasza och Łukasz var pa nan klubb. Satt mest och pratade till en borjan, men sedan fick vi Vasza till att lara sig hur man snackar med flickor.
Var ju synd om stackarn, han sa att han hellre gar ut i krig an att forsoka ragga upp tjejer - for det kan han verkligen inte.
Jag och sedan Łukasz fick latsas vara naturliga frammande flickor.
(Skrattar pa grund av dessa minnen)
Ja herregud........
Vasza drog till med typiska raggningsrepliker som han har plockat upp fran olika filmer.
(Han ar filmfreak, mycket bra for da har jag atminstonde en person i detta land som jag kan snacka film med)

Jag och Łukasz fick ge han en massa rad om vad han bor gora och inte saga.

Otroligt roligt, men jag vagade knappt titta nar pojken vandrade ivag till sin dom.
Forst blev jag bara forvanad eftersom han nastan skakade av skrack.
Men han gav sig fan pa att ga ut pa dansgolvet och plockade ut en tjej att fraga om en dans. (Vi forsokte fa honom att inte vara alltfor formell av sig, han ar lite gammalmodig och alltfor artig ibland...typiskt georgier, eller georgianer - eller vafan kallas de?)
En riktigt rolig kvall var det.
Men han blev sa blyger om det nar Łukasz berattde om det for oss alla igar pa Beerhalle. Łukasz beromde honom, och sa att vi var sa stolta over honom. (Han vill hitta en flickvan har i Polen av nan underlig anledning)

Sondagen, sol och sol som vanligt.
Men sent pa eftermiddagen traffade jag mentorerna, Ares och Vasza och Nico har i kontoret. Vi skulle mala Klubbnamnet och varan logo pa tva stora lakan som vi skall anvanda som reklam imorgon - sa att all media som filmar och fotar forstar vilka vi ar nar vi har var "Mala Jorden" grej.

Naja, pa lordagen hande det inte sa mkt under dagen. Lag och satt bara och solade sa mkt som mojligt under dagen.
Gick pa promenad.
Kvallen sa motte jag ju Vasza och Łukasz. Skulle egentligen ocksa ha gatt till en annan klubb dar Ares skulle upptrada, nu igen men jag hade ingen ork. Jag har sett honom forr sa det var inga problem att jag drog hem for att sova.

Pa fredagen, vad hande da....?
Jo jag hade min andra traveler workshop i Poleski.
Ja ni vet, jag hade min rita-typiska-svenska-djur workshop.
Och som vanligt sa var det lite langtrakigt, men roligt att forsoka lara barnen lite svenska.
Fick tre kramar, och en massa teckningar den gangen.
I en av grupperna sa kom det ett par barn som ville bara ge mig teckningarna, jag tackade dem hogtidligt och sa pa knackig polska att de var jattefina och att jag blev jatteglad.
Men tydligen sa fick de andra barnen for sig att man skulle ga till mig om de var klar med teckningarna. Sa efter ett par minuter sa hade jag en stor bunt med algar, bjornar och lodjur och ...ja konstiga varelser, aven det.
Lite diskret gav jag dem till lararen.

Jao, pa fredag kvall sa minns jag inte vad jag gjorde. Jag tror att jag var trakig och stannade pa kontoret och sag film. Jo det gjorde jag. Nej det gjorde jag inte alls det. Nathalie nu borjar du bli gammal. . .
Jag hade under dagen fatt lana en bok pa engelska av Marit, Holes.
Mycket bra och rolig bok, jag rekommenderar den mycket mer an filmen kan jag lova.
Visst filmen ar ok, men en ung och sot liten La Beouf.
Men men. Jag var iallafall fast i boken hela kvallen.
Sedan sa Marit hej och svej for hon skulle mota de andra for att ta ett nattag till Gdansk.

Torsdag. . ..
Inte mycket, hade polackiska.
Tranade uber mycket polska. Och larde mig faktiskt en hel del.
Jag var ju tvungen att lara mig flera rader utantill for att kunna presentera min workshops.
Det var ju uttalningen som behovde putsas, och jag blev faktiskt battre.

Min favorit danska har kommit till staden. Jag fick ett mess om att hon ar har, jag trodde inte hon skulle komma forran om ett par dar.
Men hon kom hit till kontoret nu och har berattat allt som har hant i danmark.
Tydligen sa har det kommit andra gamla volontarer ocksa, som var har fore oss.
Och de skall aven komma till Manufaktura imorgon.

Ja, ni kanske inte har hort sa mkt om vad som hander imorgon. Egentligen vet inte jag mkt heller.
Vi ska mala jorden pa marken mitt emellan alla byggnader, tillhorande Manufaktura.
Barn skall komma dit och fa hjalpa till och mala alla varldsdelar.
Vi maste vara dar kl 8 imorgon bitti. Suck, det startar inte forran 10 men vi maste forbereda allting innan.
Det slutar runt tre.
Sa vi maste vara en hel dag i heta solen och fa ungarna att fatta tag i penslar och diverse och kladda pa stenmarken.

Naja, nu skall jag ut pa promenad och ha ett snack med en danska.


Pa pa

Kommentarer
Postat av: chrille

tack



(trist att behöva leta upp dej hela tiden då du ä anonym)

2009-04-09 @ 19:37:38
URL: http://grimgoth.blogg.se/
Postat av: angelica

wooot?! de kan väl inte bara slänga ut dig heller!? ska jag behöva komma ner dit och bitchslap'a alla polacker eller?

2009-04-09 @ 22:02:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0