Spała

Jeez peace, vilken helg.

Fredagen var stortskon.
Vi atervande till Bagdad igen. Runt elva borjade roligheterna, och jag fick antligen dansa till bra musik.
De spelade RedHot latar, men sangarn kunde ju ha gatt och last in sig pa toan och stannat dar - lat som han hade problem med magen eller nat. Men det var super roligt, lange sen sedan sist.
Hade bara tinitus i ett dygn. . .

Aah, saknar min kamera. Jag kan inte ta nagra foton alls. Suck .

Vi stannade lange. Tror jag dansade i 4 timmar eller nat.
Bestamde oss for att antligen dra hem .
Skulle kliva upp tidigt, sa klart. Vi skulle atervanda till var alskade Spała, tjohej.
Halvdod klev man upp. At en stadig frukost, gick till lillaffarn och sag till att man hade vatten. Blir alltid sa torstig nar jag aker buss, hel konstigt.
Iaf, vi anlande till Spała runt elva eller nat.
Hade ett kort mote innan det var middag, ja ni vet ju att polacker kallar lunch for middag. "Obiąd"
Annu en gang fick jag njuta av Polens underbara soppor.
De ar sa goa, yum yum.
Resten av dagen var bara.....Urtrakig.
Trakigt, utdraget och totalt ointressant.
Mentorerna ville att vi volontarer skulle gora som en mindmap om varat liv. Vi skulle bara skriva ner saker som har varit det mest viktiga for oss sjalva i varat liv, men det ska ha varit tillfallen da vi larde oss nanting. Ursvart. I borjan kom jag inte pa nanting, for det fick ju bara vara stunder eller tillfallen av vara liv, inte perioder.
Naja, efter det skulle vi ga igenom vad som var formal, non formal och informal.
Det mesta som var viktgt for mig var bara non eller informal stuff.
Tycker det ar det mest viktigaste i livet. Inte sant som man lar sig i skolan osv.

Pa kvallen, ja, det hande inte sa mkt egentligen. Njot mest av att vara pa mitt rum. Fick eget rum, wee. Plus att det fanns en TELEVISIONS APPARAT dar! Kan ni tanka er va?
Tittade pa dubbade filmer, men jag fick verkligen koncentrera mig pa att forsoka lyssna pa original ljudet som man kunde hora i bakgrunden, plus att man kunde gissa sig till vad de sa innan den polska rosten faller in och forstor allting i filmen. . . .
Och sa glodde jag pa polack shower. Playback musik hela tiden. Urlojligt. Skrattade sa jag fick hosta av att programledaren till och med borjade sjunga efter en runda av fragor, men det var ju playback. Han sjong och sjong och sedan horde man musiken do ut, langsamt. men han stod ju dar och mimade fortfarande. Urfanifgt.

Naja, dagen efter sa borjade dagen med att vi fortsatte varan tradition med volleyboll! Wohoo!
Naja, vi forsokte rekrytera folk, men det blev bara jag, Jana, Kasia blond, Łukasz, Hanne och Clement.
Med andra ord tre i varje lag. Men det var skoj iaf. Forutom med att Clement servade och jag fick den harda bollen rakt i nyllet. Javlar vilken small! Sag stjarnor och horde nacken sitta vid sin back och spela falsk fiol. . .
Nej men jag hade mest bara ont i bakhuvdet, hjarnan fick sig en liten small.
Men jag hamnades! Ni ma tro mig att jag skulle ha min revenge. . . Mwaha.
Kletade en stor snoboll i nyllet pa han. Han fick sig en small ocksa, for jag horde pa hall "aaaah, my nowse my nowse."
*french accent*
Men jag var verkligen imponerad av idrottshallen. Den var gigantisk. Manga olika hallar, som de hade delat upp. En hall for bara springa, eller hacklopning, en for bara fotboll, en for basket, en for volleyboll. osv.  I lilla SPAŁA..??

Ok, trotta och halv griniga struttade vi tillbaka till varat kyrkliga stalle. Frukost.
Traffade aven pa klubbmedlemmarna. De kom pa formiddagen.
Sedan skulle alla joina en lek Joanna hade forberett for oss.
Hade nanting med Youth Exchange att gora. En grupp skulle vara the engineers, den andra skulle vara en kultur av konstigt folk "The derdians" eller nat sant.
Jag var i engineer gruppen och vi fick vara instruktioner om att vi skulle bygga en bro, och aka till Derdia och hjalpa folket att bygga den, och sedan lara dem hur.
Derdian gruppen fick sina instruktioner som vi saklart inte visste nat om.
Iaf, nar vi kom till "derdia" sa traffade vi pa ett valdigt konstigt folk. De var verkligen touchy, alltsa de skulle hela tiden rora oss nar de pratade med oss, de var verkligen snalla och karleksfulla. Helt plotsligt kunde de gora konstiga ord eller borja skrika - och vi visste ju inte varfor. De sa yes, eller yes-yes hela tiden.
Det konstiga var nar vi skulle bygga var "bro". De ville inte se, eller lyssna. De ville inte lara sig heller.
De sa att de var mkt battre an oss - de var antagligen ett stolt folk.
Helt plotsligt sa forstorde de varan bro (Gosia sa till Łukasz - For god sake Łukasz, take the scissor and cut their bridge!)
Jag fattade ingenting, och allt var bara kaos.

Efter denna lilla lek, sa var det diskussion. Joanna ville veta vad vi tyckte och om vi hade nan aning om vad detta gick ut pa. Fattade vi nanting och vi gick aven igenom vad som hande, och varfor vi gjorde sa eller sa.
Poangen med detta var att det (saklart) finns olika kulturer i varlden. Om man vill jobba med youth exchange sa ska man tanka pa att i andra lander sa gor man vissa saker annorlunda.
Aven att om man har fatt en uppgift sa ar det inte bara uppgiften man bor tanka pa, utan aven att man ska koncentrera sig pa att forsoka forsta manniskorna och deras kultur. Och det var ju det problemet vi hade-som brobyggare.
Vi var sa fokuserade pa att bygga bron och inte forsta folket.
Sa det var en intressant workshop.

Efter detta sa var det "middag". Vi hade en timmes lunch, sa efter maten hade man tid over. Sa jag passade pa att vara pa mitt rum och glo pa lite tv. Sag en dubbad film av den tecknade Star Wars. Fattade faktiskt nanting. Kanske inte exakt allt vad de sa, men vad det handlade om. Jag tankte sa har; Nar jag var liten sag jag alltid engelska filmer, men jag forstod inget av vad de sa - men jag larde mig. Nu ar jag i samma sits igen. Fast en aning annorlunda sprak.

Pa eftermiddagen - ja vad hande da?
Jo, vi gick igenom the Earth Week. Gosia och Joanna berattade om vad som ska handa under denna vecka och vad vi bor gora och forbereda.
Det kommer bli en del aktiviteter pa Manufaktura, igen. Och att vi borde gora en del workshops i skolor, plus i Poleski.
Jag kom in i gruppen som ska jobba i Poleski med utvecklingsstorda och "normala" ungdomar.
Min grupp bestar av Marit(suck), Gosia(ledare), och Iza(klubbmedlem).
Huvudamnet ar jordens dag och att det borde ha med miljo och blaha att gora.
Jag var inte sa inne pa iden Marit fick, om att de handikappade ska mala olika varldsdelar i olika farger, hon ville anvanda sig av material som inte ar miljovanliga alls. Och detta har med ekologi att gora. "But I picture it so beautiful" sa hon. Men ja, det ar ju inte det som ar poangen my dear.
Iaf, andra delen av var grupparbete var att vi skulle komma pa ett amne att ha workshops med utanfor poleski. jag och Liz var inne pa djur, och marit och gosia sa nat om slavarbete eller sa.
Vi bestamde inget, det ar en framtida fraga.

Pa kvallen sa borjade det antligen bli roligt.
Mentorerna hade forberett en overraskning for oss.
De introducerade kvallen med en liten Charlies Angels sketch.
Sedan gav de oss tva missions. Att vi skulle dela in oss i tva grupper och vi fick varsin liten historia som vi fick 40 min pa oss att forbereda och sedan spela upp som en liten teater, utan att tala. Fick bara gora ljud, och sjalvklart overdramatisera var agering.
Min grupps berattelse var om Wars och Sawa, en karlekshistoria om en fiskare som foralskade sig i en underbar sjojungfru for att han alskade hennes sangrost. Varje dag atervande han till an for att hora henne sjunga och dansade till hennes underbara musik. En dag lyckades han fanga henne i sitt rep och tog henne hem, tvingade henne att bo dar. Hon bonade och sa att hon kan inte stanna dar, for hon dor om hon inte far bo i sitt vatten.
Han gav sig inte, hon skulle ta mig tusan bo i hans hus. Hon fortsatte att bona om att han kan komma och fortsatta att hora henne sjunga, men aven att hon kan se till att hans stad aldrig ar utan mat, vatten och att de kommer att vinna varje krig i framtiden. Han lat henne ga. Aren gick. Och nar han en dag var mkt gammal atervande han till sin alskade och de bosatte sig tillsammans  - for att sedan do. Och det var sa Warsawa uppstod.

Det var mkt svart att gora denna sketch. jag spelade Wars, och Hanne var Sawa. Resten av gruppen var
sol, klocka, trad, och vatten och aven fiskare.
Vi forberedde inte sa jatte mycket. problemet var att vi inte kunde tala, sa hur fan kunde vi uttrycka vissa saker sa folk fattade nanting. ja, det ar val det som kallas skadespeleri kanske..?
Naja, vi gick igenom det mesta, och sa att vi kan improvisera det mesta.
Iaf, folk skrattade. Och appladerade. och gissade ratt att det var om Warsawa.

Andra gruppen- oh jeez vad jag skrattade.
Historian var den polska versionen av Robin Hood. Att tre haxor gav han makt sa han var ododlig och kunde sta emot alla fiender for att kunna ge rikedom till de fattiga. Men saklart stotte han pa en kvinna han foll for och hon tog makten ifran honom. Och han dog.
Later val inte sa roande kanske, men. Ni skulle ha sett sketcherna.
 Tror att det var tva stycken som filmade kvallen, sa jag hoppas pa att fa tag i dem eller nat sa ni kan se dem.

Sent pa kvallen satt jag i Gosias rum. Mentorerna hade ett litet mote tydligen, sa de snackade polska. fattade inte mkt.
Men jag satt och pratade med min mentor, Kasia. Hon behovde inte diskutera tydligen. Men det var mysigt.
Pa natten, sa vart jag inbjuden till klubbmedlemmarnas territorium.
De haffade tag i mig och sa att jag maste komma och ha party med dem pa ngns rum.
Vi drack ol, snackade, sedan skulle vi leka Psycho. Kommer inte saga vad de handlade om for da fattar ni vad det gick ut pa och forsta reglerna.
Sedan vart det lite kortspel. Volontarer forsvann och somnade antagligen. Till slut var det bara jag kvar och dessa polska flickor. Sa jag fick leka visdoms gud ett tag. Sedan kom Clement tillbaka, med en vodka flaska. Natten blev bara langre och langre. Łukasz joinade ocksa, och vi spelade lite polska kortspel. Som inte var sa annorlunda egentligen . . .
Gick inte och la mig forran 4. Och vi skulle upp tidigt!

Nasta dag, frukost. Och sedan borjade en lang lang dag.
Joanna hade bjudit in en expert pa youth exchange. sa det blev en lang forklaring om vad det ar, och vad vi vet. Och sedan gick hon igenom alla steg, vad som hander i processen. Och sa vidare, och blaha.
Efter middagen sa skulle vi praktisera detta om att planera en youth exchange.
sa vi skulle skriva ner ett amne vad vi ar intresserade av och sedan hitta folk som ar intresserade av samma sak.
Jag hittade min djur-grupp. Jag hade egentligen tva amnen, musik och djur. Kunde inte bestamma mig. Men jag sag vilka andra som var intresserade av sant som har med musik att gora sa jag bestamde mig fort for att sla klubban i bordet om djur.
Ok, sa jag, Iza, en annan Gosia och Clement skulle da planera en youth exchange inom amnet Djur.
Jag ville bekampa brottslighet av misshandlade djur. Iza var inne pa samma spar. Ocksa nat om att kanske starta en animal shelter, vafan heter det pa svenska igen...? Ja, ni vet.
Men iaf. Hela eftermiddagen var vi inne pa det dar med att organisera och planera en egen youth exchange projekt.
Ganska intressant. Tror inte att det skulle vara so bad after all.
Pratade med Joanna pa kvallen innan vi akte hem, hon undrade om det skulle vara nanting for mig. Jag sa att jag inte ar helt emot det.
Men att jag bor tanka pa det. Hon blev ganska glad att det ar nan som ar lite grann intresserad av att bringa ungdomar fran andra lander hit och ha aktiviteter med dem.

Sedan skulle vi da lamna detta kristna Spała.
Herregud, ibland blev jag nastan illamaende av att vara i rummen. I varje sovrum var det, pa ena vaggen en tavla av Jesus eller Moder Teresa, och pa andra vaggen sa var det ett litet litet ensamt krusifix. Huvva. Fick ackliga rysningar varje gang. Inte nog med att en gammal kyrka var fem meter fran varan sov-och matsals byggnad.
Plus att vi jobbade i prasthuset. Ok, nog med Gud och Jesus dyrkande. . .

Sedan runt sju sa gick bussen. Den var sen. . .  Vad annars..?
Sa, vi hade en liten workout for att bevara kroppsvarmen.
Till slut kom bussen, och jag Marit och Jana var inte hemma forran 21.00.
Sa jag at bara och la mig for att sova. ANTLIGEN!! Inte sovit pa tre dygn.

Och, idag sa ar jag inte gjort sa mkt mer an att ha varit har pa kontoret. Och sedan ha ett mote med min tutor.
Hon gav instruktioner av mer workshops, plus att Monko garna vill att jag ska komma till hans skola och snacka Animal abuse workshopen, och att min och clements genemsamma workshop om vatten forbrukning bor var klar pa fredag. Vi ska ha lunch-mote da. Plus att det ar nan annan skola, en naturbruksskola tror jag, de vill ha dit oss och snacka om nanting. Jag ska antagligen ha en presentation om eco-natur eller sa i europa.
Plus att jag och clement ska aka till en annan stad for att ha varsin presentation om nanting.
Sa, framtiden nu ar ganska sa intensiv.
Plus att nu pa mandag sa ska jag aka till min Mid-Term training. Suck. Arrival training var i stort sett bara trakig, sa detta Mid term.....Jag har inte sa stora forvantningar, really.
Forsta training var heltrakigt, det var bara de tva sista dagarna som var riktigt roligt. . .

Och ikvall sa ska vi (volontarer) ha en kort overrasknings party for Marit. Hon fyller ar imorrn. Sa alla ska komma in vid tolvslaget och surprisa. Folket ska overnatta, och sedan ha en gemensam frukost tillsammans innan alla gar till sina jobb.
Det kommer bara vara overraskning, sedan lite champagne och snack - sedan sova, hoppas jag. Annars sa far jag val smyga ivag for att lagga mig. Jag ar redan trott faktiskt.
Jag ska strax springa till Real och handla frukost till alla.
Men imorrn sa kommer sjalva festen for henne. Eller, ja. Vi ska ga pa Biblioteka som vanligt for ett glas ol.

Japp, det ar planen inom den narmsta framtiden.
Ja Real var det ja.

Och inga bilder har jag denna gang. Trakigt.


Tydligen sa tar folk for givet att jag ar polack. Jo det ar sant !
Nar vi var pa vag till Bagdad Cafe sa var det en skum snubbe som kom och gick bredvid mig. Han sa ngt pa polska, men jag fortsatte och stirra ner i marken. Tankte, " Ok, han gar skumt, han ar full, sa nu svanger jag av bakom honom och gar bredvid Jana istallet. . . "
Sedan fick jag se att det var en bekant till Stefan. Haha, stackarn. Han maste ha trott att jag ar knapp i huvet.
Senare pa Bag, talade han annu en gang med mig pa polska. Jag sa att jag ar svensk!
"Men du ser inte ut som en svensk!"
 What???
Och senast i Spałą, sa trodde Youth Exchange informatorn att jag ocksa var polack. Hon pratade engelska med alla forutom jag. Kanner mig fornedrad. . .



Pa pa

Kommentarer
Postat av: Louise med familj

Men gumman vet du inte om att du ska akta dig för folk som vill ta på en när dom pratar.Jag tror att de njuter av reaktionen de ser när man ryggar tillbaka 2 meter=)



Miss U babe

2009-02-10 @ 21:47:00
Postat av: Louise med familj

Men gumman vet du inte om att man ska akta sig för folk som vill ta på en medans de pratar.Jag tror de njuter av reaktionen de ser när man ryggar tillbaka 2 meter.

Miss U babe

2009-02-10 @ 21:49:21
Postat av: Louise med familj

oj det blev 2 ggr.äh dubbelt så roligt=)

2009-02-10 @ 21:50:02
Postat av: Kathleen

Du får gå och skrika "Jag är sveeensk!" hela tiden så kanske de går undan ifrån dig istället...hehe

2009-02-11 @ 16:28:34
URL: http://www.lindarna.net
Postat av: Angelica

Jag kan sy en tshirt med göran persson och skicka till dig så att alla fattar att du är svensk?:)

2009-02-14 @ 19:50:26
Postat av: Mamma

Byt hårfärg!

2009-02-15 @ 12:33:27
Postat av: The Blogger

HA HA!

2009-02-15 @ 16:21:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0