Aventyr i Łódż

Har nu kommit hem fran Warsawa efter att ha sett till att mamma kom pa flyget utan problem.
Det ar ju tur att hon har mig som vet hur man hittar, sager jag - med lite sjalvironi...

Veckan har varit fullt upp, med manga roliga aventyr, upplevelse, samtal, men ocksa en del deprimerande upptackanden.
Givetvis kommer jag att redogora vad som har hant.

Har tankt att dela upp allt i olika blogg inlagg. Annars blir det bara alldeles for mkt pa an gang. Aven for mig - tanka sig.

Plus att jag har femhundra bilder som jag hemskt garna vill dela med mig.



Allt startade alltsa att jag reste till Warsawa for exakt en vecka sedan och plockade upp mor pa flygplatsen.
Men aventyret startade egentligen i Łódż.

Mamma sov i min mysiga lagenhet den forsta natten.
Fick aven en present - en kamera! Nathalie blev innerligt glad - kunde knappt tro sina ogon! Antligen har jag en kamera som vilar i mina hander!

Nasta dag blev det raka vagen till att checka in pa hotell.
Hade hittat ett ganska snyggt hotell maste jag saga.
Taxin slappte av oss pa Raymont Hotell (***) Men det sag lyxigt ut anda.
Under de tre dagar mamma bodde pa hotellet sa kom jag tidigt varje morgon och kakade frukost.
Ingen grot dar inte! Nej, man fick valja pa allt mojligt. Det kallas ju buffe.

Forsta tva dagarna upptackte vi Manufaktura.
Aven Piotrkowska gatan fanns pa schemat.
Mkt resturang mat, blev en del shopping och kaffe efter det.


Mamma fick halsa pa en gubbe utanfor McDonalds(Ah nej for guds skull - vi at inte dar, ni kan lugna er!)


Eftersom det skulle ga fortare och spara en hel del pa knaet sa akte vi i de dar roliga cykel-vagnen som brukar fara fram och tillbaka langst Piotrkowska.


Jag och mor. Alltid varit misstanksam mot de dara cykel vagnarna - men tydligen sa var de roliga, billiga och det gick ganska fort anda. (Och nej, jag tanker inte ta bort bilden - det kan du glomma)

Vi hade planerat att aka till en stor och historisk judisk kyrkogard for att titta runt.
Men det var ganska langt at helvete, plus att det skulle vara svart for mig att hitta den. Sa vi struntade i det.
Istallet drog vi till Łódż Zoo. Aldrig varit dar forut.
Vi tog en taxi for att spana in alla djur. Fick en karta ocksa, sa vi kunde planera in vilka djur som var mest intressanta - alltsa dessa.


Sag ju riktigt skabbig ut
- ingen aning om vad det var for stackars fagel


Urgulliga.


Apan som skramde slag pa ungarna


Ser sa ledsen ut...


Otroligt ful


Jag hittade lilla Nemo till slut...


Alltid trott att pirayor sag mer skrackinjagande ut


Tyckte sa synd om denna elefant. Var instangd i sa trangt utrymme. Mamma holl pa att skrika "djurmisshandel", men nar jag gick ut igen sa blev mina misstankar starkta av att de holl pa att bygga om stackarns ute hage.


En futtig liten plutt krokodil hade de att visa upp..


Paminner starkt om Melman fran Madagaskar...


Tyckte aven synd om denna lejonhona, hon sag da for deprimerad ut


Hennes make madde inte sa bra heller verkade det som, alldeles upp trissad...


Riktigt tjusigt trad..jag menar orm.




Var otroligt svart att hitta geparden men hon gomde sig bland det hoga graset






Wow, fanns getter ocksa. Aldrig sett forr. *ironi.  Men jag har iaf aldrig sett en fyrhornad get....





Mm, en delikatess... Lossen alltsa.

Zoo besoket avslutades efter ett par timmar. Provade pa att ta en sparvagn men den akte at totalt fel hall, men vi fick lite mer perspektiv pa hur pass stort Łódż ar egentligen och hur langt bort alla granser stracker sig.

Under veckan hade vi planerat och gjort upp tider och allt mojligt i Krakow och Auschwitz.

Vi skulle alltsa aka till Krakow pa fredagen, och bo i en lagenhet som mamma skulle fa hyra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0